Jag vill göra en automatisering av backup av hela forumet inklusive databas. Mitt webhotell stödjer inte detta med någon färdig lösning utan det är manuell backup som gäller. Nu funderar jag på om det är möjligt att skriva ett script som samlar ihop själva backupen och sedan låta ett cronjobb sköta själva schemaläggningen? Eller kan inte ett cronjobb peka på ett eget skrivet script?
Så småningom ska jag skaffa mej en NAS dessutom och då skulle jag vilja att backupen även skickades till den.
Finns det kanske färdiga script på nätet som kan göra detta, med lite modifiering?
Automatisering av backup
Moderator: Moderatorgrupp
Re: Automatisering av backup
Marcus, jag har sett den tidigare i mitt sökande men den verkar bara göra backup på databasen, inte hela forumet.
Re: Automatisering av backup
Filerna ändras ju inte så ofta, om det inte laddas upp saker hela tiden, så behövs då verkligen nåt effektivare än ftp? En gång i veckan ids man ju ta det för hand.
Re: Automatisering av backup
Nu i början fipplar jag en hel del med forumet, det är ju så förbaskat skoj och lärorikt! Så mina filer ändras nog mer eller mindre dagligen iallafall. Jag har ett parallellt testforum jag kan prova dom mest drastiska saker och jag brukar prova en mod där innan jag installerar den på mitt skarpa forum men det tycks ändå vara så att det kan funka på den ena installationen men inte på den andra och då rasar mitt skarpa forum. Där känner jag dessutom mer press att få upp det snabbt igen.
Men framöver, när den värsta fippelhysterin lagt sej kanske det räcker med att göra backup på databasen och göra det en gång om dan. Då måste jag bara lära mej hur man gör en återställning av den backupen, en ren databasåterställning.
Men framöver, när den värsta fippelhysterin lagt sej kanske det räcker med att göra backup på databasen och göra det en gång om dan. Då måste jag bara lära mej hur man gör en återställning av den backupen, en ren databasåterställning.
Re: Automatisering av backup
Med Dumpern är en återställning mycket enkel.
"Installera" mysqldumper och prova.
Det är busenkelt!
"Installera" mysqldumper och prova.
Det är busenkelt!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Re: Automatisering av backup
Jo, jag vet... men att göra backup för egen del av filerna är inte svårt.hkkla skrev:Marcus, jag har sett den tidigare i mitt sökande men den verkar bara göra backup på databasen, inte hela forumet.
Du kan göra ett cronjob som då och då gör en backup (inom servern). Helst med en komprimering av alla filer, så du får några behändig tar.gz-filer att hantera.
/marcus
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster



