För många mods gör forumet seg!

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Missis
Medlem
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 2009-07-25 02:19
Svar: 0

För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Missis »

Hej, Jag har länge funderat om man kan avinstallera alla mods och sql för phpbb från databasen med en klick eller nått likadant?!

Jag har en phpbb 4.0.5 och har över 30 moddar installerat i forumet och har gjort så att min forum går seg och får massa avbrytningar mellan databasen och forumet (internet avbryts då och då).

Så snälla finns det en möjlighet att tabort alla dessa moddar och sql som jag kör i min forum databas, eller måste man tabort en och en i förhand?
//
MVH
Missis
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Kjell »

Jag har inte sett något sådan script eller modd som gör det åt dig.


OBS, BACKUP FÖRST på DATABSEN OCH ALLA FILER (använd phpmyadmin för att göra backup, inte i ACP)
Att få det till orginalfiler är inget svårt, det är bara att byta namn på nuvarande forumkatalog eller kopiera dom till annan plats och sedan lägga in nya från originalpaketet, + språkfiler och knappar. Ta sedan bort installmappen <forumroot>/install, kopiera din config.php som ligger i din gamla/omdöpta forumkatalog.
Nu ska du ha ett rent forum när det gäller filer, nu är det att städa upp i databsen om du har den typen av moddar och vilka som måste vara kvar är dom som finns specade i <forumrot>/includes/constants.php, det står $table_prefix . före tabellnamnet.

Det kan vara så att du har utökat någon tabell med nya fält, då måste man först titta vilka som originalforumet har innan man kan se vilka som ska bort där, det snabbaste är nog att ta backup på strukturen på ett nytt forum och en på din gamla först, då kan man se vilka fält som har utökats i tabellen då man jämför dessa.

Lätt, nä men det blir rent ;)

Edit: Jag funderade på om det går att använda konverteringen på något sätt, den då man konverterar phpBB2 till phpBB3..... men mellan phpBB3 till phpBB3 jag bara spånar lite nu.... för den tar bara med dom tabeller och fält som är original från phpBB2 :?:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Missis
Medlem
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 2009-07-25 02:19
Svar: 0

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Missis »

Hej :)
Tack för information men nu har jag fått problem.

Jag har gjort backup via phpmyadmin förut och det har funkat bra men nu när jag försöker göra backup på min forum databas så får jag fel storlek på databasen. Jag gör zippad backup. När jag laddar ner det så står det att storleken är 200 byte?! F*n förut så fick jag rätt storlek. Har försökt att göra om detta 3 gånger och ändå så står det 200 byte. Detta är skumt.
Men när jag använder formaten gzippad i phpmyadmin så laddas hela databasen och det ligger på 80 mb, alltså min databas för forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Kjell »

Om du tittar i Import så har den troligen inte heller stöd för zippad, så kör gzippad istället, man kan också dela upp databasen per tabell, lite mer jobb, men om det är en stor databas så kan det vara lönade att göra så, jag brukar ta en egen bara för phpbb_posts för den brukar vara störst.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Kjell »

Ett extra tips.... om du tar en backup per tabell eller några stycken utan att välja packningsformat så kan man klippa och klistra mellan den (SQL fönster) och exempelvis notepad ++ (vilket redigerare jag varmt kan rekommendera), sedan kan man spara den separat, exempelvis att döpa filen till sista tabellen man tog backup på, då kan man hålla reda på vilka som är vilka.... (kräver oftast bra med minne i den lokala datorn), sedan kan man göra det omvänt i ett SQL fönster för att återställa.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Missis
Medlem
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 2009-07-25 02:19
Svar: 0

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Missis »

Hej, nu har jag gjort som du skrev och rensade databasen från mods (Körde en ny phpbb installation)
Jag fick även lite hjälp med en som kan lite phpbb...

Men jag har fått ett problem... Varken jag eller han kunde lösa det.
Vi har även sökt på phpbb.com forum och några hade denna problem och vi gjorde som dem skrev för att lösa problemet men tyvärr så gick det ingen vidare.
Problemet är kvar och nu behöver jag hjälp med lösa det.

Problem:

Kod: Markera allt

General Error
SQL ERROR [ mysqli ]

Field 'points' doesn't have a default value [1364]

An SQL error occurred while fetching this page. Please contact the Board Administrator if this problem persists.
Vi gick genom dessa lösningar men gick inte att lösa:
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 79&start=0
och
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &p=4722785

Jag får denna problem när jag försöker göra ny medlemskap, annars allt annat funkar som det ska.

Några lösningar?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Kjell »

Titta om du har ett fält som heter points under phpbb_users, för jag känner inte igen det fältnamnet, om den ligger där så skulle du kunna ta bort den.
Dom som ska finnas där är dom som är nedanför och du ser att alla heter något med user... behöver jag säga backup om du ändrar något :)


`user_id``user_type``group_id``user_permissions``user_perm_from` `user_ip``user_regdate``username` `username_clean` `user_password` `user_passchg``user_pass_convert` `user_email` `user_email_hash` `user_birthday` `user_lastvisit` `user_lastmark` `user_lastpost_time` `user_lastpage` `user_last_confirm_key` `user_last_search` `user_warnings``user_last_warning``user_login_attempts` `user_inactive_reason` `user_inactive_time` `user_posts` `user_lang` `user_timezone` `user_dst` `user_dateformat` `user_style` `user_rank``user_colour` `user_new_privmsg` `user_unread_privmsg` `user_last_privmsg` `user_message_rules` `user_full_folder` `user_emailtime` `user_topic_show_days` `user_topic_sortby_type` `user_topic_sortby_dir` `user_post_show_days` `user_post_sortby_type` `user_post_sortby_dir` `user_notify` `user_notify_pm` `user_notify_type` `user_allow_pm` `user_allow_viewonline` `user_allow_viewemail` `user_allow_massemail` `user_options` `user_avatar` `user_avatar_type` `user_avatar_width` `user_avatar_height` `user_sig` `user_sig_bbcode_uid` `user_sig_bbcode_bitfield` `user_from``user_icq``user_aim``user_yim``user_msnm` `user_jabber` `user_website` `user_occ` `user_interests` `user_actkey` `user_newpasswd` `user_form_salt`
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Missis
Medlem
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 2009-07-25 02:19
Svar: 0

Re: För många mods gör forumet seg!

Inlägg av Missis »

:oops: tack så mycket.
Nu funkar allt som det ska göra.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster