Upphovsrätt gällande websidedesign, någon kunnig på detta?

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Svar: 0

Upphovsrätt gällande websidedesign, någon kunnig på detta?

Inlägg av johanlm »

Har bara snabb googlat än så länge, så slänger upp en post om ämnet direkt om det någon här som vet exakt vad som gäller.

Har kommit till min vetskap att några personer har laddat ner en aktiv sida/design och håller på att på något sätt omforma den.
Eftersom jag inte sett den så vet jag inte i vilken utsträckning det är ännu, men hur mycket kan ändras så den inte längre kan ases som "min" längre?
Bilder osv är ju "mitt" oavsett, men hur är det med koden?
Länktips på någon bra sida där de går igenom detta tas tacksamt emot.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Upphovsrätt gällande websidedesign, någon kunnig på detta?

Inlägg av Kjell »

Oj, här är en tolkningsfråga som många gånger har varit en het potatis, var det Mac OS som kopierade Vista eller tvärtom :mrgreen:

När det gäller teman så är det oftast inte koden i sig som är så märkvärdig utan just bilder i den (tabeller oftast), sedan så har du vissa teman som utmärker sig mer grafiskt och har mer anpassad kod och har fina stillmallar, tror man ska hålla tassarna borta om ägaren inte säger annat... Jag själv brukar titta och se om jag kan ta en ide, men skapa själv, vilket är det bästa. Sedan så finns det gratis teman om man inte klarar av att skapa själv och även dessa har regler från skaparen, men då brukar bilder ingå.
Men man kan inte säga att man äger html kod eller css kod, utan bara hur det är utformad (design).

Hoppas jag inte får på nöten nu :P
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av johanlm »

Jo när det gäller bilder (bakgrund, osv) är det ju kristallklart om vad som gäller, dessa för ingen pilla på överhuvudtaget.
Men det blir lite luddigt gällande html/css kod, det går ju inte riktigt att anse som "sin" även fast pixlarna/div's osv är identisk placerade, är ju lite som att säga någon får inte använda färgen blå av en viss typ för att dom vart först.
Men o andra sidan så script faller under en annan kattegori, vilket på ett sätt är lite motsägelsefullt då det också är "bara" kod.

Lurigt det här ...
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det som skulle kunna skapa rabalder är om man skapar en sida som heter "TELIAS.se" och sedan tar stilarna från "telia.se"... då tror jag man får leta efter ett par snabba skor :lol: Möjligen strider det inte mot någon lag, men vem vill ha alla dessa advokater på sig och evt. en rättegång för falsk marknadsföring :P
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av johanlm »

hehehe ...
Sant : "Mest pengar vinner på walkover!" 8)

Gäller tyvärr det flesta upphovsämnen, man kan ha "rätt", men å andra sidan ingen tid el. resurser för att driva det.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Kjell: Om det nu handlar om imitation så är det rent definitionsmässigt Vista som imiterade eftersom Mac OS X var först. En humoristisk video om ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8

Angående originalfrågan, din design skyddas av lagen om upphovsrätt. Om den når verkshöjd har du rätt att styra över hur man mångfaldigar verket. Du har alltså lagen på din sida även om jag tyvärr tror att dina chanser att driva detta rättsligt är små.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jo Kail.. jag vet om den och tog det som ett exempel hur man kan vända och vrida på saker...
Kan nämna att jag skapade en kod som fungerade mellan OS/2 1.2 till LU6.2 mot IBM 3745.... det tog ca: en månad så hade IBM patent på det, jag fick bara ett tack... (kan vara anledningen till att jag inte väger över 90KG :) )
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Mjukvarupatent är en sådant totalt urusel idé att det saknas ord. Jag är inget stort fan av upphovsrättslobbyn men fördelen med upphovsrätten är den skyddar alla - eller så är det tänkt. Den har sina fördelar trots allt. Synd att en hel industri satt i system att missbruka den i syften som strider mot de intentioner som dess skapare hade.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar