MySQL-Dump
Moderator: Moderatorgrupp
MySQL-Dump
I tråden "Ta en backup" fick man rekommendationen att använda MySQLdump, vilken jag då laddade ner, skickade upp och började installera. Databasinställningen var OK efter test, men när man skulle spara och gå vidare kom man inte längre - länken var bruten.
Jag testade både på svenska och engelska.
Kan någon svara här hur man går vidare eller kan man läsa någonstans om programmet (ett forum eller så)?
Jag testade både på svenska och engelska.
Kan någon svara här hur man går vidare eller kan man läsa någonstans om programmet (ett forum eller så)?
Re: MySQL-Dump
Lite fel plats att fråga på...
Har du rättigheter att skriva i katalogerna när du installerar?
Du kommer inte vidare om inte configfilen får sparas, jag har 755.
Har du rättigheter att skriva i katalogerna när du installerar?
Du kommer inte vidare om inte configfilen får sparas, jag har 755.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: MySQL-Dump
666 - kanske det ska vara 777?
Re: MySQL-Dump
Du kan köra 777, du bör också ställa in .htpassw och .htaccess så att du får katalogen skyddad.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: MySQL-Dump
Först ändrade jag till 755, men det funkade inte. Se´n till 777, men det funkade inte heller...
Re: MySQL-Dump
Hmm, var det inte du som körde på en MS maskin?... Om det var det, så har inte jag testat att köra den på en sådan.... någon annan kan ha det, så vi avvaktar lite.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: MySQL-Dump
Hittade detta i ReadMe:
men jag kan inte hitta ngn Scriptdir...Installation:
- upload the folder mysqldumper to your webspace
- chmod the file "config.php" to 777
- start the script in your browser (http://www.deineDomain.de/mysqldumper/)
- Follow the Installationscript
- in step 2 (Configuration) change Data (Host, Name, Password) of your databaseconnection and save
- in case of safe_mode=1 you must create the folders manually.
create following folders in the Scriptdir:
- work
- work/backup
- work/config
- work/structure
- work/log
and chmod these folders to 0777
Re: MySQL-Dump
Nä, jag vet inte ens vad en MS-maskin är?
Re: MySQL-Dump
<mysqldumper>/work
<mysqldumper>/ work/backup
<mysqldumper>/work/config
<mysqldumper>/ work/structure
<mysqldumper>/work/log
(Microsoft menade jag)
<mysqldumper>/ work/backup
<mysqldumper>/work/config
<mysqldumper>/ work/structure
<mysqldumper>/work/log
(Microsoft menade jag)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: MySQL-Dump
MS är en förkortning av MicroSoft. Dom som gör Windows. Du ligger på en MS-server.
Scriptdir är katalogen där skriptet finns.
Dessutom flyttar jag tråden eftersom det inte handlar om support för phpBB.
Scriptdir är katalogen där skriptet finns.
Dessutom flyttar jag tråden eftersom det inte handlar om support för phpBB.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: MySQL-Dump
Varför skriver dom inte att man ska göra en katalog bara?
Det går visst att göra saker hur krångliga som helst...? Och kanske Du kan skriva Windows nästa gång i st f MS-maskin? Så vet jag vad Du menar.
Om Du inte är snäll så kan jag börja prata fikonspråk också - om något så tråkigt som tänder eftersom jag är tandläkare - och då skulle Du inte begripa ett skvatt! Det lärde jag mig redan som nyutexaminerad - att andra människor inte har min terminologi utan det är enklare att prata svenska (även om datorspråket är fött på engelska så finns det ju ofta svenska ord också).
Ursäkta - det var utanför ämnet!
Nu kör vi vidare med dumpern och ser om det fungerar den här gången då.
Det går visst att göra saker hur krångliga som helst...? Och kanske Du kan skriva Windows nästa gång i st f MS-maskin? Så vet jag vad Du menar.
Om Du inte är snäll så kan jag börja prata fikonspråk också - om något så tråkigt som tänder eftersom jag är tandläkare - och då skulle Du inte begripa ett skvatt! Det lärde jag mig redan som nyutexaminerad - att andra människor inte har min terminologi utan det är enklare att prata svenska (även om datorspråket är fött på engelska så finns det ju ofta svenska ord också).
Ursäkta - det var utanför ämnet!
Nu kör vi vidare med dumpern och ser om det fungerar den här gången då.
Re: MySQL-Dump
Då skulle jag få bruxism och i värsta fall får du göra en extraktion på migblomma skrev:Om Du inte är snäll så kan jag börja prata fikonspråk också
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: MySQL-Dump
Usch ja, bruxism kan man få för mindre - t ex att lägga in phpBB-forum! Och då kan man spräcka en tand och vara tvungen att exa den. Inte kul när man vill äta en god biff eller nå´t liknande. 
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst


