chmod på config-filen nytt webbhotell

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
joomlajon
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

chmod på config-filen nytt webbhotell

Inlägg av joomlajon »

Hej,

Jag är mitt uppe i en flytt från loopia till binero. Så nu får jag äntligen flera databaser och kan skilja mina installationer :)

Nåja, det är lite bökigare hos binero än hos loopia där det bara var att tuta och köra. Och nu ska jag då lösa dessa bekymmer som jag har.

Hos loopia så hade configfilen chmod 600, bara ägaren fick läsa och skriva. Men detta fungerar inte hos binero där jag måste ställa filen till 644. Jag är inte säker men har lyckats börja tro att det har med apache rättigheter som inte jag kan justera.

Jag har ställt config filen på 644 och det fungerar nu i alla fall, men mina två frågor lyder slutligen

1. Är det osäkert att ha filen i 644 istället för 600, blir den läsbar för folk som inte ska kunna läsa?

2. Vad ska jag be att binero gör för att få det att fungera som det gjorde på loopia?

God Fortsättning,
/jon
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: chmod på config-filen nytt webbhotell

Inlägg av Marcus »

Om jag tolkar saken rätt så kan du inte se sidor om du har 600 hos Binero, men ändrar du till 644 så kan du det.

Om det är så så kan du inte välja att ha det annorlunda (700 ska iofs. vara 755, för mappar t.ex.).

Detta ledet till följaden tolkning:

Orsaken är att hos Binero så körs alla besökande via HTTP-servern som användaren "Anonym webbesökare", och denna användare är i gruppen "Övriga".
Verkar som om du hos Loopia fick in alla dina besökare som "Filägarens användare", därför behöver vare sig "Grupp" eller "Övriga" ha några rättigheter.

Jag tvivlar starkt på att Binero tänker ändra sina serversettings bara för att en kund vill ha det som hos Loopia. Då detta skulle medföra att ALLA kunder måste ändra rättigheter på sina mappar/filer för att följa denna ändring...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
joomlajon
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av joomlajon »

Tack för svar,

Ger mig lite kunskap att föra dialog med binero, har lite strul med joomla också just i rättighetsträsket.

Men 644 är ingen säkerhetsrisk?

God fortsättning,

/jon
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

644 är inte ett säkerhetsproblem för en fil i en katalog som ändå är publik som webbsida. Vad 4 betyder vet du ju, men eftersom webbservern jobber mot bestämda kataloger i filsystemet, så behöver det inte innebära att t.ex. en användare på någon annan del av deras system kan "snocka runt" och t.ex. titta in i din config.php-fil. (I vart fall inte om systemet i övrigt är korrekt konfigurerat).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Annars kan man enkelt förklara det med att hos Loopia körs php som den som äger kontot. Och kan alltså läsa och skriva till samma filer som kontoinnehavaren. 600 tillåter just ägaren och ingen annan. Hos Binero körs php som en egen användare och kan inte läsa filer som har 600, därför måste du sätta alla filer som ska kunna läsas av php till 644 hos binero.

Du kan nog prata hur mycket du vill med Binero utan att dom kommer att ändra det den närmaste tiden, men på många hotell börjar php köras antingen som kontoägaren eller vara med i samma användargrupp (640) vilket är säkrare än 644. Men din htaccess-fil förbjuder config.php att läsas så det ska inte vara något problem.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar