Uppgradering php 4 till 5

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
njohan
Medlem
Medlem
Svar: 0

Uppgradering php 4 till 5

Inlägg av njohan »

Hej supporters

Har en ny fråga, har min sida på EXEMPEL http://www.servrar.com, har lite smått kollat på min konto där och sett att man kan gradera upp sin php 4.x stöd till php 5.x helt gratis, dock går det inte att nedgradera sig om jag senare vill ångra mig.

Till mina frågor
  • (1) Fungerar phpBB3 3.x bättre med php5 än php4???
  • (2) Är det lång procedur efter min snabba 1klicks uppgradering till php 5 och sen själva inställningarna på admin i phpbb3 ???
  • (3) Fungerar allt smärtfritt bara genom att ta uppgraderingen hos min webhotell, utan att jag behöver göra några nya inställningar i phpBB3 ???
  • (4) Belastar php5 mindre än php4, med andra ord går sidorna snabbare i 5án än 4án?? (alltså om jag tar uppgraderingen till php 5 hos min webhotell)

Tackar för dem kommande svaren
//Johan Norberg
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Uppgradering php 4 till 5

Inlägg av Marcus »

1. Nja, PHP5 är i sig bättre... Ingen har iofs. benchmarkat det, men jag tvivlar på att phpBB3 fungerar mycket bättre i PHP5 än PHP4. phpBB3 är iofs. skrivet för att fungera både i PHP4 och PHP5, och det får väl bli fördelarna med PHP5 i sig som säger att phpBB3 blir bättre. Men phpBB3 får inga direkta extra funktioner som inte fungerat i PHP4.
  2. Du ska inte behöva ändra något i phpBB3, däremot kan php.ini innehålla saker i php5 som är annorlunda mot php4 (iofs. otroligt hos samma webbhotell), då kan du behöva lite småfix i .htaccess eller liknande.
  3. Se svarat ovan...
  4. PHP5 fungerar bättre än PHP4, ja... i många avseenden. PHP4 är dessutom nere för räkning, från 2008-08-08 kommer PHP4 att inte underhållas av PHP Group.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
njohan
Medlem
Medlem

Inlägg av njohan »

Med andra ord kanske vänta in lite med uppgraderingen, för inte så haj än på att "trixa" lite i php.ini , .htaccess.
Som jag kanske med gott samvete kan säga, kommer inte kunna ändra på, kanske om det e några rader koder, men inte allt för många.

Så tycker du jag då skall uppgradera min webbhotell eller inte??? (det är http://www.one.com som erbjuder det). eller skall jag vänta till php 4.x D-datum 2008-08-08 ????

För oftast brukar nytt alltid vara bra, kanske dock inte windows vista, men den börjar faktiskt bli rätt så bra nu "på tal om annat).

Vad tycker du jag skall göra???
Eller ni andra???
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hos one.com har du ingen som helst möjlighet att pilla i php.ini
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Det kan man väl via .htaccess? Dvs. ändra inställningar som inte stämmer med t.ex. phpBB's behov.

/marcus

njohan
Medlem
Medlem

Inlägg av njohan »

Alltså man kan göra så i kontrolpanelen hos www.one.com att välja uppgradera till 5 eller behålla version 4 som jag nu har, mer än det kan jag inte göra. (samt för och återupprepa mig, vid uppgradering kan jag sen inte ångra och nedgradera mig)

Alla andra modifieringar kan jag enbart göra i det som finns i "phpBB3" mappen gällande php kod.
Så min fråga kvarstår, skall jag klicka på "uppdatera webhotell serven" till php5 eller inte ?

mvh Johan
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

.htaccess-filen finns i din root-katalog. Eller egentligen finns det ofta en i varje katalog du har hos dom, men det är den som är i din phpBB-root-katalog du ska ändra i. Ser du inte den med din ftp-klient så kanske du skulle prova en annan.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Måste inte webbhotellet "godkänna" att ändringar kan göras via htaccess?
Jag har försökt diverse grejor hos Hosteurope. Där lyckades jag inte ändra via htaccess.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Hotellet kan stänga av och slå på vad som går att göra via .htaccess. En del tillåter mer, andra mindre.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
njohan
Medlem
Medlem

Inlägg av njohan »

Om jag förstått rätt av alla "kanske svar" jag förstått och fått, så verkar ingen ha förstått på hurdant sätt jag kan uppgradera enkelt min "php-server" hos http://www.one.com, alltså jag behöver bara logga in i kontrollpanelen i mitt konto i http://www.one.com och så klicka på en endaste knapp, "uppgradera min php 4 till php 5" och så är det klart.

• (1) Och de e detta jag undrar, skall jag göra det eller inte, kommer phpBB3 att börja krångla och vad skall jag i sådana fall göra.
  • (2) och vad är .htaccess är det något som finns i phpBB3 mappen (ej sökt efter den ännu) för annat php-kod kan jag inte röra i http://www.one.com
Jag tror problemet nu i min fråga, att vi inte förstår varann och jag förstår annars desto mindre än alla Er, p.g.a nästa noll koll på php-kod, men % börjar öka lite smått.

Skulle vara bra om man fick ett klartecken utav någon som vet, eller... kanske vet :-)
Mvh Johan Norberg
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

phpBB3 fungerar till 100% i ett korrekt konfigurerat PHP5 och jag vet att man i nästa stora uppdatering, dvs. antingen phpBB 3.2.0 eller 4.0.0 kommer att koda för minimikravet PHP5 och även funktionalitet i PHP6.

PHP4 kommer att dö ut, då stora aktörer bestämmer sig för att inte utveckla för det.

Så uppdatera du, och det nu! :-)

njohan
Medlem
Medlem

Inlägg av njohan »

Tack för all hjälp med denna fråga, har t.o.m "PHP Version 5.2.6", så jätte ny blev den :-)
Nu bara de övriga två trådarna jag ännu problem har, men det får vara morgondagensbesvär :-)
Skriv svar