Översättningspaket

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Översättningspaket

Inlägg av Kjell »

Den officiella ligger på phpBB.com 1.0.0 och uppdateringen till 1.0.1 ligger här http://phpbb3se.carlssonplanet.com/phpB ... &sk=t&sd=a

Ska inte 1.0.1 ligga på phpBB.com ?
Det blir lite fel när man ska ha support och det inte stämmer med det man skriver till den som vill ha hjälp, framföralt Rättigheter som numer heter Behörighet.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Kontakt:

Re: Översättningspaket

Inlägg av John Hjorth »

I skal i hvert fald også have fjernet det versionsnummer i footeren, som jeg tidligere har påpeget. Det er adskillige år siden at det blev politik i regi af phpBB ikke at have versionsnummer i footeren. Folk, der ikke er opdaterede hænges ud, og folk med viden om dette kan direkte bruge informationen til at gå efter boards på RC5 eller lavere, der kan hackes.

Hvis I ikke snart fjerner det, rapporterer jeg forholdet til http://www.phpbb.com .
John Hjorth
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag kan hålla med dig John om att versionsnummer inte ska visas publikt.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har också påpekat om versionsnumren tidigare och Virtuality sa att han skulle ta bort dom när phpBB 3.0.0 släpptes.

Och för er som vill ta bort versionen själv så står den i languages/sv/common.php. Leta efter 'TRANSLATION_INFO'.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Kjell skrev:Rättigheter som numer heter Behörighet.
Vad jobbigt att det ändrats. Bild
Kjell skrev:Den officiella ligger på phpBB.com
Det är väl den man ska gå efter tills den ändrats? Kanske behörighet ändras tillbaks till rättigheter före nästa officiella på phpbb.com. *hoppas* :lol:
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Jag var helt övertygad om att jag skickat version 1.0.1 till Kail, men jag kollade just och det hade jag ju så klart inte. Och sen gick ju jag under jorden där ett långt tag, så det glömdes helt av mig. Enormt slarvigt.
Nu är phpBB 3.0.1 på väg vilken dag som helst och då kommer en ny version igen av översättningen, så det verkar onödigt att uppdatera på phpbb.com tills dess, eftersom det brukar ta 24h+ att få den uppdaterad där ändå.

Versionsnumret skrivs endast ut för själva översättningen, jag har mycket svårt att se att en ondsint hackare tar reda på att just den svenska översättningen av phpBB 3.0.1 är just version 1.2.0 av den svenska översättningen (som den kommer att heta), och sedan skriver ett spindelhack som hittar alla dessa svenska sajter och hackar de...
Tror Sverige är ett lite för litet land. :) Också med tanke på att de flesta av dessa spindelattacker mot phpBB har kommit från Turkiet och liknande.

Angående rättigheter=>behörigheter så var det Kails förslag, och jag tyckte också det var helt rätt, så jag genomförde det. Men allt kan ju diskuteras. :)
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Varför ta risken att någon hackare håller koll på dina versionsnummer? Bara för att attackerna kommer från Turkiet betyder det inte att dom inte kan läsa och lägga ihop ett och annat när dom ser flera Svenska forum som har dina versionsnummer. Eller tycker du att Svenska forum borde vara osäkrare än andra?

Jag kommer iaf att fortsätta radera dina versionsnummer. Och jag tycker fortfarande att du också borde göra det. Så viktigt kan det inte vara för dig att ha dom. Ditt namn är ju redan där, du får inte mera cred för att du dessutom har versionsnummer.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det är inte ofta vi sammanfaller i samma åsikt men i det här faller så håller jag med dig tumba, det ska inte stå med vilken version man kör, tycker inte heller att en person ska stå bakom den, det är en grupp även om du Virtuality står bakom merparten av den. (grupp Kail, Virtuality med viss hjälp och idag är det Peetra) Med andra ord "Översättningsgrupp" eller dylikt....
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Går det kanske att få in på sidan där man kan kolla vilken version av phpBB man kör, så att man kan hålla koll via ACP att man är uppdaterad?

För versioninformationen är ändå något som är viktigt, om man hör att det finns en bugg i översättningen (för er som undrar, så förekommer det på gamla versioner av phpBB2) så är det bra att kunna kolla om det är den versionen man själv kör.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar