För stor backupfil
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
För stor backupfil
Hejsan,
Jag behöver hjälp med att importera en databasbackup efter serverbyte och ominstallation av vårt forum. Problemet är att filen är över 70 mb stor. Hur gör jag för att importera denna igen?
Som ni säkert förstår är det frågan om ett forum som har varit väldigt aktivt, väldigt länge.
Om det kan var till någon hjälp så använder jag verionerna phpBB 2.0.23 samt phpMyAdmin 2.9.2
Det kanske ska tilläggas att jag har kvar hela forumet i sin orginalversion på servern, under en annan mapp förståss. Kan man flytta över den (delar av den) och på något sätt få det att fungera så?
Jag behöver hjälp med att importera en databasbackup efter serverbyte och ominstallation av vårt forum. Problemet är att filen är över 70 mb stor. Hur gör jag för att importera denna igen?
Som ni säkert förstår är det frågan om ett forum som har varit väldigt aktivt, väldigt länge.
Om det kan var till någon hjälp så använder jag verionerna phpBB 2.0.23 samt phpMyAdmin 2.9.2
Det kanske ska tilläggas att jag har kvar hela forumet i sin orginalversion på servern, under en annan mapp förståss. Kan man flytta över den (delar av den) och på något sätt få det att fungera så?
Re: För stor backupfil
Om du har kvar originaldatabasen så ta ny backup och dela den i mindre bitar.
Annars får du öppna den i någon texteditor och göra det manuellt.
Annars får du öppna den i någon texteditor och göra det manuellt.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Nej tyvärr har jag inte kvar själva databasen, annat är backupen på 72 mb. Jag menar att jag har kvar själva foruminstallen på förra... men det kanske inte hjälper?
Hur gör jag för att stycka upp den manuellt? Vad ska jag använda för program? Vad ska filerna heta? Hur vet jag hur stora de blir? (nej jag har aldrig haft att göra med sql förrut)
Hur gör jag för att stycka upp den manuellt? Vad ska jag använda för program? Vad ska filerna heta? Hur vet jag hur stora de blir? (nej jag har aldrig haft att göra med sql förrut)
antingen så delar du upp filen i mindre delar, öppnar du den så ser du rätt klart att den består av mindre delar..
typ:
det där är en liten del, så då kan man ta hela samdigit utan problem, men skulle det strula, att det är för mycket text, så då måste man ta lite i taget, viktigast är att
fortfarande är ihop, alla andra:
kan man ta en och en i princip, huvudsaken är att en rad är hel (slutar med ett 
annars så finns det ett program för detta: http://www.mysqldumper.de/en/ har inte använt det själv, men har rekomenderats här på sidan förrut
typ:
Kod: Markera allt
--
-- Struktur för tabell `phpbb_search_wordmatch`
--
CREATE TABLE `phpbb_search_wordmatch` (
`post_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL default '0',
`word_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL default '0',
`title_match` tinyint(1) NOT NULL default '0',
KEY `post_id` (`post_id`),
KEY `word_id` (`word_id`)
) TYPE=MyISAM;
--
-- Data i tabell `phpbb_search_wordmatch`
--
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (5, 193, 0);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (5, 167, 0);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (5, 192, 0);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 6085, 1);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (109, 596, 0);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 134, 1);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 6074, 1);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 1054, 1);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 6061, 1);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 10696, 0);
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (4, 2240, 0);Kod: Markera allt
CREATE TABLE `phpbb_search_wordmatch` (
`post_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL default '0',
`word_id` mediumint(8) unsigned NOT NULL default '0',
`title_match` tinyint(1) NOT NULL default '0',
KEY `post_id` (`post_id`),
KEY `word_id` (`word_id`)
) TYPE=MyISAM;Kod: Markera allt
INSERT INTO `phpbb_search_wordmatch` VALUES (5, 193, 0);annars så finns det ett program för detta: http://www.mysqldumper.de/en/ har inte använt det själv, men har rekomenderats här på sidan förrut
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Ok, nu börjar jag få lite större koll på det här.
Provat att använda BigDump till ändamålet men får upp detta fel (så även om jag delar upp filen för hand):
(det som är installerat nu är en ren version av phpBB)
Provat att använda BigDump till ändamålet men får upp detta fel (så även om jag delar upp filen för hand):
Har detta att göra med denna punkt i BigDump beskrivningen?Query: --
--
INSERT INTO `phpbb_banlist` (`ban_id`, `ban_userid`, `ban_ip`, `ban_email`) VALUES
(2, 53, '', NULL),
(3, 39, '', NULL),
(4, 0, '', 'akdv@deus-vult.info'),
(5, 0, '', 'tdthbthttyhb@mail.ru'),
(6, 0, '', 'vcgftrew@yandex.ru'),
(7, 0, 'c3027202', NULL),
(8, 0, '41620baa', NULL),
(9, 0, '3b5dff93', NULL),
(10, 0, 'd06dfedf', NULL),
(11, 0, 'd8205112', NULL),
(12, 0, '5b7cdb2f', NULL),
(13, 0, '40166212', NULL),
(14, 0, '182e4a70', NULL);
MySQL: Duplicate entry '2' for key 1
För jag förstår inte riktigt vad som menas... ska jag ta bort allt i databasen först? Hur gör jag isf det?Drop the old tables on the target database if your dump doesn't contain "DROP TABLE" (use phpMyAdmin)
(det som är installerat nu är en ren version av phpBB)
den verkar hitta att den del du försöker lägga in redan finns i databasen.. Töm hela databasen eller ta bara bort den akuella tabellen via phpmyadmin, inge med bigdump att göra.. finns en tabortknapp vid varje tabell när du är i databasen.. (flummigt beskrivet, men har just nu ingen phpmyadmin att tillgå)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
ok nu har jag lyckats lägga in hela databasen igen (det tar sig minsann), men skall jag bara installera phpBB som vanligt nu? Det var en hel del moddar med i förra versionen vi använde och jag har som sagt kvar det som låg på gamla servern... Kommer det att tjorva om jag bara installerar en "ren" version av phpBB nu?
Ja, det kommer antagligen att "tjorva" åtminstone om dina moddar påverkar databasen. Men det är inte säkert, det kan funka även om moddarna gjort ändringar i databasen. Föreslår att du kopierar över det gamla forumet och sen uppgraderar till nyaste 2'an manuellt. Om du redan använder 2.0.23 så behöver du ju inte göra annat än kopiera filerna och köra.

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Massor tack för all er hjälp! Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas men.. tadaa! http://www.rexunited.com/phpBB2/
Nu är det bara några småsaker kvar...
1. Försöker man på in på sin egen profil så får man detta felmeddelande:
Finns det något sätt att installera flaggmodden manuellt eller har ni något annat förslag?
Nu är det bara några småsaker kvar...
1. Försöker man på in på sin egen profil så får man detta felmeddelande:
Vilket då beror på flaggmodden såklart. Problemet är att jag har EasyMod istallerat och enligt det så är flaggmodden inte istallerad. Om jag försöker göra det (genom easymod) så får jag följade meddelande:Fel
Couldn't obtain flags information.
DEBUG MODE
SQL Error : 1146 Table 'rexunited_com.phpbb_flags' doesn't exist
SELECT * FROM phpbb_flags ORDER BY flag_id
Line : 923
File : usercp_register.php
vilket jag inte förstår eftersom jag inte anropar localhost? Eller?Critical Error:
Function Trace: main[1]->modio_prep[1]
FTP ERROR: could not connect to localhost
Finns det något sätt att installera flaggmodden manuellt eller har ni något annat förslag?
Det finns säkert en install.txt eller installmod.txt eller liknande med i MODden. Där står hur du installerar den manuellt.

Jag antar att jag får prova med det... Jobbigt som faen dock.
Är det något som har ett annat förslag så är det välkommet.
Är det något som har ett annat förslag så är det välkommet.
För backup och återställning av stora databaser använder jag MySQLDumper, som fungerar perfekt. Den senaste versionen är också delvist översatt till svenska.
http://www.mysqldumper.de/en/
Äntligen en till som rekommenderar mysqldumpern! Visst ÄR den bra?!Slacker skrev:För backup och återställning av stora databaser använder jag MySQLDumper, som fungerar perfekt.
Slacker skrev:Den senaste versionen är också delvist översatt till svenska.
Har inte hunnit fortsätta!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!