Script i samband med borttagning av användare

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Rehn
Medlem
Medlem
Svar: 0

Script i samband med borttagning av användare

Inlägg av Rehn »

I vilken fil skriver jag in script jag gjort som ska köras i samband med borttagning av användare med hjälp av administrationspanelen?

Alltså...

I vilken fil finns koden som tar bort en användare när man gör detta mha administrationspanelen?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

<forumroot>/admin/admin_users.php

/J
Rehn
Medlem
Medlem

Inlägg av Rehn »

Se där ja!

Du kan inte säga var (på en omodifierad version) i filen mina grejer kan få komma in?

Jag lade in...

Kod: Markera allt

$sql=mysql_select_db (dod_advid);
mysql_query("DROP TABLE id3");
...efter rad 251 för att testa, det kändes som en rad som låg mitt i smeten för det som borde vara inblandat. Men icke då. Efter borttagandet av en användare fanns fortfarande tabellen id3 kvar i databasen dod_advid
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Tack till tumba25, som svarade på frågan (även om inte frågeställaren uppfattade det...)!

Om du vill utföra något samtidigt som du tar bort en användare får du koda det mellan raden:

Kod: Markera allt

if( $HTTP_POST_VARS['deleteuser'] && ( $userdata['user_id'] != $user_id ) )
{
Omkring rad 75, och den "}" som avslutar det blocket (vilket blir rad 227).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Apropå queryn i ditt exempel, har du skapat en databastabell per användare? Om du har, är du bekant med begreppen redundans och normalisering? Du bör kolla upp dessa begrepp för som du gjort är väldigt ineffektivt och går emot hur databaser är tänkta att utformas.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jag tror att han bara testade att utföra något utöver vad phpBB gör, och att det han tänkt stoppa in där egentligen ska göra något helt annat. Eller?

/marcus

Rehn
Medlem
Medlem

Inlägg av Rehn »

marcus skrev:Tack till tumba25, som svarade på frågan (även om inte frågeställaren uppfattade det...)!
Ja tack tumba25! Jo visst uppfattade jag det, men eftersom jag hade vidare problem tänkte jag bara breda på med dem. Dessutom tyckte jag att "se där ja" var nog förklarande, men jag ska inte tjafsa. Tumba25 förtjänar sitt tack! :)
kail skrev:Apropå queryn i ditt exempel, har du skapat en databastabell per användare? Om du har, är du bekant med begreppen redundans och normalisering? Du bör kolla upp dessa begrepp för som du gjort är väldigt ineffektivt och går emot hur databaser är tänkta att utformas.
Precis som marcus misstänker var det där bara ett test. Men ja, jag har skapat en tabell för varje användare. De innehåller olika många rader för alla användare, och det är information som (vad jag kan minnas) inte återkommer någon annanstans.
Varför är det ineffektivt?
Tabellerna gör ju ingen skada när de bara ligger där, de söks aldrig igenom på jakt efter något speciellt, de anropas bara när man vet vad man letar efter.

Marcus tips har jag inte testat än, så jag återkommer med tacket. ;)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Vad Kail är ute och far efter är att det inte tanken med en databas att man ska skapa en tabell per user... utan tanken är att man skapar en tabell, som varje user får en eller flera rader data i.

Om du vill så hjälper vi (eller kanske bara jag) till med att "normalisera" dina databastillägg. Ingen data är så unik för olika användare att varje användare behöver en egen tabell. :)

/marcus

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

En personlig åsikt är att jag nog dessutom skulle lagt det i en tabell i samma databas som forumet använder.

/J
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Som tidigare sagts, det där var ett test... och då kanske man inte vill lägga det i samma. I skarp version, kommer nog samma databas att användas. :-)

/marcus

Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Rehn: Oavsett hur många användare du har, många eller få, är din databasdesign ineffektiv och ett slöseri med dels processorkraft och diskutrymme. Det kanske inte märks nu som du säger, men det är bäst att göra rätt från början tycker jag.

Innan du gör något mer bör du sätta dig in i
1) vad en relationsdatabas är
2) hur en relationsdatabas fungerar
3) förstå begreppen primärnyckel och sekundärnyckel

Dessa artiklar förklarar vad normalisering innebär och varför databaser har tabeller med kolumner som innehåller index, nycklar och värden:
http://blogs.ittoolbox.com/visualbasic/ ... mmies-8014
http://www.dummies.com/WileyCDA/Dummies ... -4161.html

Detta är nyttig och intressant läsning. Databaser är något av det mest spännande som finns, att designa bra databaser handlar i botten dels om matematisk teori men också ontologi, dvs den gren av filosofin som sysslar med att kategorisera kunskap, eftersom en databas struktur är ett direkt resultat av hur information du lagrar i den ser ut.

Att läsa artiklarna ovan är en ren tidsbesparing, jag lovar dig, du kommer tacka mig för dessa råd! :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar