http://www.chillispot.org

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

sigun004
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 2006-09-28 20:09
Svar: 0

http://www.chillispot.org

Inlägg av sigun004 »

är det någon som enkelt kan förklara hur chillispot funkar
bara kul å veta om någon vet...

http://www.chillispot.org

pazZze du behöver inte svara du vet det vet jag.
sigun004
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Mycket enkelt, verkar det vara ett loginsystem för publika WLAN. Open source, och gratis förstår jag det som.

Typ som de har på mitt bibliotek, där alla kan se nätverket med så snart man vill skapa trafik så får man logga in via en hemsida som kommer fram automatiskt.

När man väl loggat in så får man en cookie som talar om till vilket tid gäller denna access.

Den som biblioteket har är utvecklad av Cisco... och troligen inte billig.

/marcus

PS!
Det verkar ju bra, man skulle kanske sätta upp en HotSpot hemma i huset... 8)
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Inlägg av Kail »

Ja, köp en router som du kan köra DD-WRT (http://www.dd-wrt.com) på, allra enklast är att köpa en från Buffalo i DD-WRT:s egen webbshop, sedan kan du använda ett flertal olika autentiseringssystem för att styra folk tillgång till ditt WLAN. Du behöver också en Linuxmaskin att köra som server (enklast är att skaffa en Mini-ITX-maskin eller Mac Mini och köra Ubuntu på). Här finns instruktioner för RADIUS och Chillispot:
http://vuksan.com/linux/chillispot/dd-w ... ispot.html

Detta kan t ex vara bra om du har ett kafé och vill ge kunderna Internetaccess utan att göra nätet publikt. Du kan då med hjälp av Chillispot ge varje kund ett temporärt konto med eget användarnamn och lösenord som gäller i några timmar eller en dag. Sedan kan du på din egen skrivare automatiskt skriva ut en slip med de uppgifterna på och dela ut.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
sigun004
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 2006-09-28 20:09
Svar: 0

Inlägg av sigun004 »

jag har en debian server och en windowsserver... borde man bara inte kunna aceptera mac adresser på routern - fast jobbigt...
sigun004
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster