Mitt forum är supersegt.. kan jag byta adress för forumet

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

ulricah
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-06-07 11:57
Svar: 0

Mitt forum är supersegt.. kan jag byta adress för forumet

Inlägg av ulricah »

Jag och ett gäng tjejer har ett eget litet fotoforum som ligger under min domän, och nu har forumet blivit så himla segt att vi funderar på att skapa en egen domän för forumet istället.

Går det? Och hur gör jag då för att få med mig databaser och allt?
Jag vill ju inte sabba nåt så här i förväg.

Vänligen.
Ulrica
neonodia
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 2005-06-15 11:48
Svar: 0
Ort: Stockholm / Haninge

Inlägg av neonodia »

hmhm.. Har du en egen domän eller ett så kallat gratis domän.

Anledningen till att forumet blir segt kan bero på att era bilder ni laddar upp visas på startsidan och är stora vilket i sig innebär att sidan laddas segare. Att flytta databasen till en ny domän och webhotell är inga svårigheter alls. Se bara till att alltid göra backup. Har du någon länk till erat forum så man kan få en kik och se vad som kanske gör sidan segladdad
ulricah
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-06-07 11:57
Svar: 0

Inlägg av ulricah »

Tack för att du vill hjälpa.
Jag ska kolla med tjejerna om jag får ge ut adressen. Det är ett låst forum.

Vi har inga bilder på förstasidan och de bilder vi har i forumtrådarna har vi länkat till och de ligger på våra egna domäner.

Ja, jag har en egen domän med massor av ledigt utrymme.

Men jag återkommer om jag får ge ut länken.
mvh Ulrica
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

det låter som om ni har ett webbhotell. och farten beror på:
*banbredden till servern
*hur mkt som finns på sidan som laddas
*samt hur många användare som är inne...

att skaffa till domän, syftas det på att anlsuta den domänen till det forum som ni redan har? eller en helt ny server?
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
ulricah
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-06-07 11:57
Svar: 0

Inlägg av ulricah »

Ja, vi har surftown webhotell och forumet ligger i en undermapp på min server. Bandbredden borde hinna med tycker jag nog,
och ledigt utrymme har jag nog 1 gb ungefär. Och trafiken har jag använt i snitt runt 242 mb av 1000 mb möjliga per dygn.

Om vi byter så lägger vi forumet på en helt egen server med egen domän. Kan det hjälpa tror du?

Vi är bara 6 medlemmar och som mest samtidigt har vi nog
varit 4 inloggade. Vi har ungefär 800 inlägg sparat, varav ca 50 är med max 3 bilder vardera.

Jag tycker inte det borde strula såå.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

troligen inte i detta fal... känns som om för lite bandbredd är inte problemet...

hur mkt text är det i snitt /inlägg för varje bokstav är 1 b, så mycket text genererar en hel del
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
ulricah
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-06-07 11:57
Svar: 0

Inlägg av ulricah »

Oj... ja, vissa inlägg är nog himlans långa förstås.

Det jag tycker är skumt är att en väninna har ett stoort viktforum på nätet under samma webhotell och där hon har över hundra medlemmar som skriver långa och många inlägg.. och där går det hur fort och smidigt som helst.

Jag blir tokig och vet inte var jag ska börja någonstans :(
Men jag tackar såå för den hjälp ni bistår med här!
ulricah
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2006-06-07 11:57
Svar: 0

Inlägg av ulricah »

Nu har jag skapat en helt egen domän och nytt webhotell för vårt forum, och tänker prova om det blir bättre av det.

MEN.. hur sjutton gör jag för att få med mig allting över till den nya domänen? Databaser och allt?
Finns det kanske någon sån instruktion någonstans?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

bara kopiera alla filer i från databasen via tex. phpmyadmin och sen ladda upp dom i den på det nya stället, men ändra i phpbb_config där det står domänen, annars blir det fel...

sen kopiera alla filer via ftp klient, ändra sedan config.php så att dom uppgifterna där är de rätta för den nya domänen... :)

lycka till :)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Blev det någon bättring i detta fall?

Jag upplever samma sak nu på surftown. Forumet går otrooooligt långsamt. Det kan ta en minut att ladda fram en tråd som bara innehåller ett enda inlägg. Så att det ska vara mycket att ladda är ju inte fallet.

Misstänker att det beror på surftown. Börjar undra vad det är för skojjare riktigt. Min domän har dessutom gått upp och ner som en jojjo senaste veckorna. Någon annan som har samma problem med surftown? Och ni admins, är det troligt att problemet ligger hos surftown för mig? Kan inte se något annat rimligt..
Garm
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2006-01-08 16:13
Svar: 0
Ort: Norrköping

Inlägg av Garm »

PazZze skrev:bara kopiera alla filer i från databasen via tex. phpmyadmin och sen ladda upp dom i den på det nya stället, men ändra i phpbb_config där det står domänen, annars blir det fel...

sen kopiera alla filer via ftp klient, ändra sedan config.php så att dom uppgifterna där är de rätta för den nya domänen... :)

lycka till :)
Jag har samma problem med mitt surftown forum.

Jag har installerat ett helt nytt forum på en ny domän och försökte importera db-backupen men det gav bara en massa error... Finns det nå't annat sätt? Det gamla forumet är en äldre version (1.0.15) än det nya jag installerade (2.0.17), spelar det nå'n roll?

Ska jag förstå dig som att jag kan flytta alla filer via ftp och sen db via phpmyadmin? I så fall, vad ska jag ändra för att få det att funka?

Ska jag exportera rad för rad i db eller hela db som klump?
Vad händer med alla moddar som finns i db?
Vad ska jag ändra i den exporterade .sql filen?

Jag känner mig både frustrerad och förvirrad här, jag kan inte mycket om databaser så all hjälp är välkommen.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Garm skrev:Jag har samma problem med mitt surftown forum.

Jag har installerat ett helt nytt forum på en ny domän och försökte importera db-backupen men det gav bara en massa error... Finns det nå't annat sätt? Det gamla forumet är en äldre version (1.0.15) än det nya jag installerade (2.0.17), spelar det nå'n roll? (1)

Ska jag förstå dig som att jag kan flytta alla filer via ftp och sen db via phpmyadmin? I så fall, vad ska jag ändra för att få det att funka? (2)

Ska jag exportera rad för rad i db eller hela db som klump?
Vad händer med alla moddar som finns i db?
Vad ska jag ändra i den exporterade .sql filen? (3)

Jag känner mig både frustrerad och förvirrad här, jag kan inte mycket om databaser så all hjälp är välkommen.
Börja med att lära dig om relationsdatabaser. MySQL är en typisk relationsdatabas:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Relationsdatabas
http://sv.wikipedia.org/wiki/MySQL

1. Detta gör ENORM skillnad. phpBB 1 använder en helt annan databasstruktur än phpBB2. Du måste uppgradera denna databas till phpBB2 först. Enklaste sättet att göra detta är att installera phpBB2 i en annan katalog på samma server som ditt phpBB 1-forum ligger på och köra install.php och välja att uppgradera. Se till att ha en dump av databasen som kopia ifall något går fel.

2. Om allt går rätt behöver du bara ändra serverns namn i adminpanelen och ev också sökvägen för cookies.

3. MODdar omfattar ändringar av databasens struktur, om du har moddar du gjort i phpBB1 kommer dessa antagligen inte att följa med. Du kan undersöka om de MODdar (eller hacks som de kallades på den tiden) du använt finns i nyare version för phpBB och stöder uppgradering.
Du behöver inte ändra något i SQL-filen. Nyare versioner av phpMyAdmin låter dig exportera och importera databaser i bitar för att undvika att exporteringen tar mer än 2 min (den vanliga maxtiden för att exekvera PHP-script). Det finns även alternativa lösningar som MyWitch (bra program trots det knasiga namnet).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst