Filtyper

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Frecke
Medlem
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-11-28 02:40
Svar: 0

Filtyper

Inlägg av Frecke »

Jag har skapat en del filer som jag lägger upp på min server och länkar till i inlägg på mitt forum så att besökarna kan ladda ner dessa filer. Det har fungerat välidgt bra med word, excel, jpg, pdf m.m. När jag nu däremot ska lägga upp en otf-fil (typsnitt) och sedan klickar på länken för att ladda ner filen så får jag upp en vit websida där det står att länken är bruten. Vad kan detta bero på och vad göra man åt det?
Jag har för säkerhets skull lagt till otf i "hantera filtyper", men utan resultat.

Länken:

Kod: Markera allt

http://minsida/minafiler/mitt_typsnitt.otf
fungerar inte däremot fungerar det om jag döper om filen till .jpg och gör samma ändring i länken d.v.s.

Kod: Markera allt

http://minsida/minafiler/mitt_typsnitt.jpg
Tacksam för snabbt svar.
Senast redigerad av Peetra den 2010-03-10 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden från phpBB3-support, då det är frågan om ett serverproblem
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Filtyper

Inlägg av .:ADDE:. »

Du har väl en komprimeringsprogram? (t.ex winrar) använd den och skapa ett .zip-arkiv och lägg dina filer där.
Prova!
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Filtyper

Inlägg av Marcus »

Orsaken är troligen att din webbserver inte tillåter att man tar direkt access till filer som sluter på vad som helst. Vanligt att man "förbjuder alla" och sedan i steg två tillåter de som man vet ska användas. (att göra tvärt om, dvs. tillåta alla och sedan "förbjuda utvalda" skulle vara ett hyggligt svårt jobb)

Antingen får du, om du kan, ändra vilka filtyper som är tillåtna och hur de ska hanteras. Annars får du gå på Addes förslag.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Frecke
Medlem
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-11-28 02:40
Svar: 0

Re: Filtyper

Inlägg av Frecke »

Att packa filen var inget problem men jag ville undvika detta. Jag ska fokusera på servern och se vad jag kan göra. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: Filtyper

Inlägg av .:ADDE:. »

Frecke skrev:Att packa filen var inget problem men jag ville undvika detta. Jag ska fokusera på servern och se vad jag kan göra. Tack för hjälpen.
att packa ihop filer med riktigt ovanliga filtyper är en mycket bra lösning. vanligaste arkivet man kör på är .zip, vilket är den filtyp jag rekommenderar dig att packa ihop till. sedan får du berätta för besökarna att de behöver ett arkivprogram (winrar och winzip de vanliga programmen, jag kör winrar.) för att kunna ladda ner dina filer.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Filtyper

Inlägg av Marcus »

Nu vill han undvika det, och genom att ställa ändra vilka filtyper som ska tillåtas i servern kan man också lösa det.
Skulle tro att han löser det med packade filer om "inga andra vägar finns". :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Filtyper

Inlägg av Peetra »

äh, packa in filerna i en jpg-bild och låt folket fundera hur de ska få ut dem! :mrgreen:
Frecke
Medlem
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-11-28 02:40
Svar: 0

Re: Filtyper

Inlägg av Frecke »

Marcus skrev:Nu vill han undvika det, och genom att ställa ändra vilka filtyper som ska tillåtas i servern kan man också lösa det.
Skulle tro att han löser det med packade filer om "inga andra vägar finns". :-)
Jo, tyvärr fick jag packa dem ändå. Anledningen till att jag inte ville göra det är att det finns många på forumet som inte har någn koll på datorer. Bara att få dem att förstå hur man lägger in typsnittet är ett problem och jag vill inte förvärra saken med att samtidigt behöva lära dem vad en packad fil är och öka instruktionerna med det dubbla.

Tack för tipsen alla som svarat.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster