Cookie-lagen

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

miknor
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-08-04 15:55
Svar: 0
Ort: Falun

Cookie-lagen

Inlägg av miknor »

Är det nån som vet vad PhpBB lagrar för information i den cookie som skapas?

Jag har läst Kail's inlägg på PhpBB's forum och vad jag förstår av lagtolkningen så ska sajter som har svenskt innehåll räknas som att de faller under denna lag, oavsett om servern står i USA, Hong Kong eller Sverige.

Kail's inlägg finns här: http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=121455.

Ni kan även se hur Post- och Telestyrelsen tolkar lagen på: http://www.pts.se
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Okej, servern denna sajt ligger på finns i USA.

Jag tror det räcker med att omformulera användaravtalet. Problemet är att detta är baserat på ett lagförslag i EU (jag har citerat lagen i mitt inlägg på phpbb.com) och kommer förr eller senare att omfatta hela EU. Jag har informerat phpBB Group om det men inte fått någon respons.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
linc
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2003-07-31 21:01
Svar: 0
Ort: Skåneland
Kontakt:

Inlägg av linc »

Har inte tittat närmre på problemet än (ligger i vårt (64bits) intresse också), men borde det inte bara vara att fixa en disclaimer-skärm när phpBB ska lagra en cookie - om det inte redan finns en hos klienten (eftersom klienten då redan har accepterat det)? Vet inte om phpBB klarar sig utan att lagra cookies hos klienten, men gör den inte det är det ju bara att inte ge tillträde till forumet om klienten nekar till disclaimern.
Paul
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2003-08-06 02:09
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Paul »

Skulle kunna starta upp en separat tråd i ämnet, men finns det någon som i mycket korta ordalag kan beskriva vad en cookie innehåller? Jag har kommit så långt att jag förstår att är information i form av kanske email eller något sådant som skickas till hemsidor av något slag.
Men anledning har jag ingen aning om. Passivt har cookies legat och gnagat i mitt bakhuvud ett bra tag nu. :?
Tack för att ni finns! :D
linc
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2003-07-31 21:01
Svar: 0
Ort: Skåneland
Kontakt:

Inlägg av linc »

Paul skrev:Skulle kunna starta upp en separat tråd i ämnet, men finns det någon som i mycket korta ordalag kan beskriva vad en cookie innehåller? Jag har kommit så långt att jag förstår att är information i form av kanske email eller något sådant som skickas till hemsidor av något slag.
Men anledning har jag ingen aning om. Passivt har cookies legat och gnagat i mitt bakhuvud ett bra tag nu. :?
http://www.susning.nu/Cookie

Kort förklarat är det en bit information som servern ber (ber, inte kräver.. klienten kan ju låta bli om användaren vill det) klienten att lagra, antingen i minnet eller på disken. När sen klienten laddar en sida från servern skickar den med den biten information samtidigt, så att servern kan basera innehållet i det den skickar tillbaka på informationen i cookien.

I phpBBs fall lagrar den bland annat vilka trådar du har läst den sessionen, så att den vet om den ska markera tråden som läst eller inte.
miknor
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-08-04 15:55
Svar: 0
Ort: Falun

Inlägg av miknor »

linc skrev:http://www.susning.nu/Cookie

Kort förklarat är det en bit information som servern ber (ber, inte kräver.. klienten kan ju låta bli om användaren vill det) klienten att lagra, antingen i minnet eller på disken. När sen klienten laddar en sida från servern skickar den med den biten information samtidigt, så att servern kan basera innehållet i det den skickar tillbaka på informationen i cookien.

I phpBBs fall lagrar den bland annat vilka trådar du har läst den sessionen, så att den vet om den ska markera tråden som läst eller inte.
Vet nån exakt vad som lagras i phpBB-cookien?
miknor
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-08-04 15:55
Svar: 0
Ort: Falun

Inlägg av miknor »

På Post- och telestyrelsens hemsida står följande:
Vad säger lagen?
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

• att webbplatsen innehåller cookies,
• vad dessa cookies används till och
• hur cookies kan undvikas.

6 kap. 18 § lagen om elektronisk kommunikation, se första meningen

Elektroniska kommunikationsnät får användas för att lagra eller få tillgång till information som är lagrad i abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren av den personuppgiftsansvarige får information om ändamålet med behandlingen och ges tillfälle att hindra sådan behandling. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.
Man kan ju tolka detta som att det räcker att man upplyser besökarna om att ens sajt använder cookies, vad den används till och sen ge lite information om hur man ställer in browsern för att neka cookies.
Så egentligen bör man inte behöva ändra nåt i phpBB, även om en disclaimer i och för sig skulle kunna åstadkomma samma sak efersom lagen säger "Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt".
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 2003-07-21 03:37
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av virtuality »

miknor skrev:
Vet nån exakt vad som lagras i phpBB-cookien?
Ens användarnamn och lösenord om man väljer Auto-login.
Mycket mer tror jag inte det är va?

Information om cookies:
Enligt en ny lag om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Cookies används av rent tekniska skäl för att förbättra webbplatsen för användaren. Det finns två typer av cookies.

Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter dina önskemål, val och intressen.

Den andra typen kallas sessioncookies. Under tiden du besöker en webbsida, skickas cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis när du beställer trycksaker och informationsmaterial. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.

På riksdagens webbplats används endast och i undantagsfall s.k. sessioncookies. Bland annat används cookies i funktionen beställning av informationsmaterial. Riksdagen sparar ingen personlig information via cookies. Information om besökaren kan inte spåras.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Ade
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2003-08-26 16:48
Svar: 0
Ort: sthlm

Inlägg av Ade »

bah ingen kommer följa denna lag inte jag iallfall
om inte plötsligt alla sidor tog det på helt allvar som dom inte gör för tillfället
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Notera att man även måste upplysa om sessioncookies...

/marcus
N!cklas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2005-03-01 14:21
Svar: 0

Inlägg av N!cklas »

Plockar upp en gammal "goding" eftersom jag inte har koll på svaret...

Kollade vad som händer då jag besöker en phpBB-sajt:
Vid första besöket sätts en cookie. I den torde inte finnas andra data än tid och sajtens namn.
Efter inloggning fylls datan på med vad jag tror är användarnam och lösenord. Fortfarande sparas tiden/sajten...
Efter utloggning tas data bort om anv/lösen och endast tiden/sajten finns kvar

Detta enligt vad jag kan utläsa... Stämmer detta, eller lagras mer? Eftersom cookien inte försvinner efter utloggning och att webbläsaren stängt så är det inte fråga om sessionscookie..?
//N!cklas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster