en 133:a med ett 28.8 modem!!

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Marie W
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-02-07 19:19
Svar: 0
Ort: Mölndal

en 133:a med ett 28.8 modem!!

Inlägg av Marie W »

Tjena,
min svärmor på 72, har fått en gammal dator som jag har installerat win98 på och kopplat upp till uppringt internet.
Uppkopplingen fungerar i ca 2-4 minuter för att därefter låsa musen och ingen trafik går till eller ifrån modemet.

Är det någon som har ett uppfriskat minne för dessa gamla program som win98 och om det kan vara en inställning någonstans som låser modemet och datorn.
Marie W
S*GIGGLE'S
Devon Rex
Användarens profilbild
ArreliuS
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2003-11-02 18:29
Svar: 0
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av ArreliuS »

Uppdaterat drivrutinerna till modemet? Kan hjälpa om man har nya fräscha drivare.
Error-404.se - ClanAdmin Tools - arrelius.se
"Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap" - Benjamin Disraeli
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Hur mycket internminne har datorn?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marie W
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-02-07 19:19
Svar: 0
Ort: Mölndal

Inlägg av Marie W »

tjena igen,
denna datorn har 48 MB minne och jag har nu installerat bredband på den.
Problemet är att datorn av sig själv startar om efter ett par minuter och jag hittar ingen inställning på vad som orsakar det hela?? jag har allt uppdaterat på datorn men hittar ingen lösning! något förslag??
Marie W
S*GIGGLE'S
Devon Rex
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Detta beror antagligen på trasiga minneskretsar. Prova att ta ut allt minne och sätta i lite åt taget. Du har antagligen 3 x 16 MB eller 1 x 32 MB plus 2 x M eller 1 x 16 MB. Plocka ur en modul och kolla om det hjälper, på detta sätt kan du hitta den minnesmodul som det är fel på. Om du inte vill göra det själv kan säkert någon datorkunnig bekant hjälpa dig.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

Marie W skrev:denna datorn har 48 MB minne och jag har nu installerat bredband på den.
det borde vara som kail skrev. men det kanske beror på glapp i moderkortet. men att införskaffa lite mer minne har nog inte så många dött av :)
Marie W skrev: Problemet är att datorn av sig själv startar om efter ett par minuter och jag hittar ingen inställning på vad som orsakar det hela??
När du startar upp datorn (sätter på den) så finns detn ganska direkt efter du satt igång datorn, en rad (oftast längs ner) med innehållet "tryck på F2 (brukar vara den knappen eller ev. F12) för att ändra BIOS" eller något liknande.
tryck då på den specifika knappen. du kommer nu gå in i BIOS.
VARNING! du kan ändra det mesta här i, så var försiktig...
Här kan du välja på en massa menyer mm. för att ändra datorns inställningar. I en meny så hittar du inställningar för (tror det kallas för) PowerSupplier. Där kan du hitta en inställning som handlar om tillåta internet starta upp datorn. Skrivet liknande: LANWakeup ruta med troligen [enable] i skrivet.

Hoppas det hjälper lite. ska nämligen bort så jag är lite sömning, så det kan blivit lite fel... lycka till! :)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst