phpBB vs. bbPress

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Jag står inför ett dilemma. Ska jag använda phpBB eller bbPress?

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga (att ni alla är phpBB-frälsta) men då får jag kanske höra bästa argumenten för phpBB också.

Kan börja med berätta att bbPress är ett plugin med mjukvara för forum i WordPress.
Jag har använt WordPress ända sedan jag skaffade mitt första webbhotell för kanske 7-8 år sedan så det finns ingen annan mjukvara jag är mer bekväm med.

Jag har dock testat OpenCart och driver i dagsläget ett forum med phpBB.
Tänker att en e-handelssida bör använda renodlat e-handelssystem liksom ett forum bör använda renodlad mjukvara för forum.
Nu vill jag dock sätta upp en hemsida där forumet är en del av sidan, inte i huvudsak bara ett forum.

Jag ser att vissa sidor har bäddat in ett phpBB forum på en sida i WordPress.
Det här är något jag först tänkte ta reda på hur jag gör och fråga om, men när jag googlar på saken uppmanas jag istället att välja bbPress.

Så nu känner jag mig mycket osäker på vad jag ska välja...
Ska jag välja bbPress och därmed göra det väldigt enkelt för mig, eller ska jag välja att bädda in phpBB på en sida i WordPress och vilka är då fördelarna med att göra detta?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Sinom »

Det beror helt på vad för typ av diskussioner du planerar att ha på forumet.

Jag har använt bbPress i Wordress och det fungerar om man vill ha en väldigt enkel diskussionsdel där man t.ex registrerar sig och frågar något om antingen en produkt som kanske säljs, eller om något som står på sidan.

Men när det gäller att just driva ett forum, t.ex som detta som har flera olika sektioner och kategorier så skulle jag givetvis välja ett renodlat forum.
Det går ju alltid att skapa en stil som ser exakt ut som hemsidan ;)

- Sinom
Senast redigerad av Sinom den 2014-03-27 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Tack för svar Sinom. Jag har postat samma inlägg på två andra forum utan någon respons. Känner mig inte alls säker på vilken väg jag ska gå så har stått och stampat lite.

Just nu har jag ett forum upplagt här och det är detta forum det handlar om. Forumet är inte öppet för registrering utan jag har bara satt upp för testa. Jag har köpt ett annat domän som jag ska flytta den till alternativ göra om till bbPress.

Nu när du ser hur forumet är upplagt, skulle det bli lika bra i bbPress eller rekommenderar du phpBB?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Holger »

Använd phpBB med en blogg-modd istället.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Sinom »

Ett sådant forum skulle jag definitivt använda phpBB för.

Vad är det för hemsida Ni skall ha framför själva forumet?

Alltså, vad skall finnas på hemsidan?

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Holger skrev:Använd phpBB med en blogg-modd istället.
Nej, jag vill använda WordPress. Så blir det phpBB blir det snarare att plugin för bädda in ett phpBB forum på en sida i WordPress. Jag behöver inte främst bloggfunktionen i WordPress utan alla andra möjligheter WordPress erbjuder en sida.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Sinom skrev:Ett sådant forum skulle jag definitivt använda phpBB för.

Vad är det för hemsida Ni skall ha framför själva forumet?

Alltså, vad skall finnas på hemsidan?

- Sinom
Sidan ska bestå av många sidor är det tänkt, flera huvudsidor med flera undersidor. Dessa ska innehålla all möjlig information (om hundar). Länkkatalog, galleri, shop, annonstorg osv. Med andra ord är WordPress ett måste för jag ska ha chans att på egen hand få till allt detta.

Det kanske blir ett phpBB forum då. Bara sätta igång och läsa och lära mig hur jag bädda in. Redan sökt och hittat plugin jag ska gå igenom.

Bloggfunktionen kommer ev. också utnyttjas men alltså inte främst. Bara dumt att förminska WordPress till bara ett "bloggverktyg". Finns nästan inget som inte går att åstadkomma med WordPress. Enda skillnaden är väl att om sidan bara ska vara ett forum eller mer avancerat sådant, så är phpBB att föredra. Samma med webshop, ska sidan främst vara en webshop så är ett renodlat e-handelssystem att föredra.
Senast redigerad av Rebecka den 2014-03-27 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Sinom »

Det låter ju bra.

Jag har använt WP-United och det fungerade rätt okej. Är dock inte uppdaterad med vart det ligger i utveckling just nu.

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Tack för tipset! Det är faktiskt WP-United som jag hittade och ska kolla in. :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Holger »

Glöm inte att de flesta av dessa plugins kräver att phpBB och WP delar en server och en databas.
Jag har precis en sådan koppling bakom mig (maskinisten.net och maskinmarknad.net skulle dela på en inloggning). Vi tog bort det eftersom det strulade i ett avgörande skede.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: phpBB vs. bbPress

Inlägg av Rebecka »

Samma server och databas? Ok, då vet jag.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster