Bannat Ryssland via .htaccess

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Bannat Ryssland via .htaccess

Inlägg av Peetra »

Ja, jag gör ett test på ett forum med det nu. 90% av spammet var ryskt och forumet är helt svenskspråkigt. Få se hur det kommer att inverka på trafiken överlag. :P
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Bannat Ryssland via .htaccess

Inlägg av Holger »

Har du märkt någon skillnad än?

Jag hade ett fall där jag bannade en medlem via IP. Det var ett stort misstag eftersom denna medlem gick in via AOL. Problemet med AOL är att de låter en massa folk ansluta via samma IP (proxy). Detta ledde till att en massa medlemmar blev "bannade", det gick ett ramaskri genom andra forum som behandlar samma tema som vi ... alla som trodde att de hade blivit bannade började hacka på oss i andra forum och vi förlorade en massa "fart" och reputation. Detta hände för mer än ett år sedan och vi har fortfarande problem på grund av det som hände. Folk i andra länder, speciellt engländare, är MYCKET långsinta (bedriver ett internationellt forum sedan fyra år - har gjort många otrevliga erfarenheter)!

Vill bara säga att alla bör vara mycket försiktiga med att banna IP-adresser. Det kan ha otrevliga konsekvenser.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Bannat Ryssland via .htaccess

Inlägg av Peetra »

Ja, spammet har minskat, men på några dagar, så spelar det inte så stor roll. Jag kollade inte ens hur många besökare det brukade vara från Ryssland före jag bannade, men nu i efterhand märker jag att det är frågan om ungefär lika många besökare (ett besök blir gammalt efter sex timmar, tror jag, analytics) i månaden, som spaminlägg därifrån. Då har jag alltså inte riktigt koll på hur mycket som hinns raderas, för jag har insytruerat medmoddisarna på forumet att göra som de vill, men att det är bra att inte direkt avslå spam, utan helst flytta den i karantän. Så det beror på hur bråttom de har od. :)

Det jag är lite lesen över att jag såg sex besök från ST:Petersburg förra månaden och de har högst troligen varit en riktig människa, då det finns finlandssvenskar där. Men jag har en riktigt fin access denied sida
(med hug-smilie å allt! :P Jag märkte förresten att Debians default-error-messagen har html 2-standard. )
så att de som kan svenska nog klarar av att leta reda på en e-postadress och anmäla, om de vill ha tilgång till forumet. Det är bra med underdomäner, då man bara blir bannad från den och inte från huvudsajten. :ugeek:

Ukraina och Lettland fick också åka på att bli bannade i förrgår.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster