Starta företag?!

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Starta företag?!

Inlägg av Holger »

Hejsan,

jag funderar på att starta ett litet företag. Frågan är hur man går tillväga.
Företaget ska enbart syssla med communities och tar in annons-pengar och har utgifter för kodning och hosting.
Måste man starta företag för detta ändamål? Eller finns det enklare former?

Inkomster: Annonsörerna är företag i Sverige (hittills).
Utgifter: Kodare och hoster sitter i Sverige och utomlands (dock inom EU).

Någon som kan bidra med idéer erfarenheter?

Tack!

Hälsningar
Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Starta företag?!

Inlägg av Peetra »

Jag tror att det är svårt eller nästan omöjligt att dra in annons-pengar på communitys. Men har du redan annonsörer och mer eller mindre etablerade communityn, så kan det gå bra. Lycka till!

Om att starta firma i Sverige har jag givitvis inget att komma med, jag håller på med företagskunskap med diverse lönsamhetkalkyleringar, bokföring och allt som behövs i skolan, men vi fokuserar på Finland på detta stadiets utbildning.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Starta företag?!

Inlägg av Marcus »

Nu ska vi inte disa affärsidéer... jag är övertygad om att Holger har den biten klar för sig (jag vet i vart fall att han pysslat med annonshantering i communityn ett tag... :-)).

Jag vet inte hur stort du tänkt dig att det ska bli, men i liten skala kan man bedriva "hobbyverksamhet". Då finns det gränser för omsättning osv.

Om du är ensam och bolaget ska ha säte i Sverige så är enskild firma det enklaste, då måste du övertyga Skatteverket om att du kommer ha vinstsyfte, varaktighet och självständighet (detta kan betyda många saker, t.ex. att man inte har bara en kund eller bara en leverantör).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Starta företag?!

Inlägg av Holger »

Marcus skrev:Nu ska vi inte dissa affärsidéer... jag är övertygad om att Holger har den biten klar för sig (jag vet i vart fall att han pysslat med annonshantering i communityn ett tag... :-)).
:wink:
Marcus skrev:Jag vet inte hur stort du tänkt dig att det ska bli, men i liten skala kan man bedriva "hobbyverksamhet". Då finns det gränser för omsättning osv.
Var kan man läsa om dessa gränser?
Det finns säkert en "jämförelsetabell" eller så på nätet?!
Marcus skrev:Om du är ensam och bolaget ska ha säte i Sverige så är enskild firma det enklaste, då måste du övertyga Skatteverket om att du kommer ha vinstsyfte, varaktighet och självständighet (detta kan betyda många saker, t.ex. att man inte har bara en kund eller bara en leverantör).
Säte i Sverige (annars hade jag inte frågat er :wink: )
Vinstsyfte: virtuellt, pengarna återinvesteras i kodning och sajter
Flera kunder och flera leverantörer har jag

Hmmmm ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Starta företag?!

Inlägg av Kjell »

"hobbyverksamhet" är bara att man betalar moms eller får tillbaka moms på enskild firma en gång per år (via deklarationen) , men vinsten skattas som vanligt om du överskrider den totala privata+firmans inkomster på (tror det är 12.500kr nu).
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Starta företag?!

Inlägg av Marcus »

Hobbyverksamhet har inte alls med moms att göra.

Hobbyverksamhet är verksamhet som inte behöver F-skatt, för att omsättningen inte överstiger...

För ytterligare upplysningar:
http://www.skatteverket.se

Ang. säte i Sverige, så finns det medlemmar här som har brittisk Ltd med dotterbolag i Sverige. Det är något skattetekniskt som är bra med det.

Googla t.ex. starta enskild firma eller starta företag.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Grenfeldt
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-03-13 11:13
Svar: 0
Ort: Falun

Re: Starta företag?!

Inlägg av Grenfeldt »

Såfort du får in regelbundna pengar på din hobbyverksamhet, och alltså i princip driver den i syfte att sälja saker för pengar, är det dags att starta företag. Det finns sällan några fasta gränser kring det där, men jag vet att det finns när det gäller tex bilimport (fyra bilar/år?) eftersom summorna är rätt stora där.

Starta enskild firma, bokför med kontantmetoden och momsredovisa en gång per år så har du inte så mkt att tänka på. Då fyller du bara i en extra sida på din vanliga deklaration. Är du anställd behöver du FA-skattsedel (FöretagAnställd), annars räcker det med F.

Det lönar sig ofta att starta eget, speciellt när det gäller din typ av verksamhet, eftersom du får dra av för många utgifter och merparten av dina kostnader betalas med oskattade pengar. Du skattar bara på vinsten du gör varje år.
Driver webbyrå till vardags, är här för att lära av de bästa
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Starta företag?!

Inlägg av Holger »

Tack för alla tips! :)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster