"Hjälp sökes!"

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

"Hjälp sökes!"

Inlägg av groggy1 »

Jag vill, innan ni läser, påpeka att detta inlägg inte är till för att "flejma"/peka ut någon, utan det är mera en iakttagelse.

Jag har noterat att de personer som skrivit i "Hjälp sökes!" kategorin oftast får lite snofsiga svar på sina frågor/funderingar/önskningar. Såsom:
.:ADDE:. skrev:Och vad får man för belöning för detta? eller har du kanske inte kollat att i denna kategori är för de som behöver stor hjälp, och ger belöning till de som ställer upp. och jag tror din tråd har hamnat fel. kallar hit Marcus.
Det här är hela addes inlägg i tråden. Nedan följer en del ur Marcus inlägg ur samma tråd.
Marcus skrev:[...]Men precis som Adde påtalar, så är detta en kategori för hjälp mig mot ersättning. Hur som haver, kanske du bara postade fel... då kan jag flytta tråden till rätt kategori.[...]
Men då det i beskrivning står:
Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Detta forum är enbart avsett för förfrågan om tjänster - gratis eller mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.
Vilket antyder att man får ange vad man är beredd att betala, om man nu är beredd att betala något överhuvudtaget.
Men enligt tråden som man ska läsa innan man postar i kategorin skriver Kail:
Kail skrev:DETTA FORUM ÄR ENBART AVSETT FÖR BEGÄRAN OM SUPPORT OCH ÖVRIGA TJÄNSTER SOM MAN VILL BETALA FÖR.

Vanliga supportfrågor typ "hur gör man? kan någon förklara?" utan att man är beredd att betala för hjälp ska läggas i respektive supportforum.

Kan verka klart som korvspad om man läser beskrivningen av forumet men uppenbarligen är det icke så för alla.
Vilket för mig inte går ihop, Kails post och beskrivningen alltså.

Så, vilket är det som gäller? Som det verkar på moderatorer/medhjälpare är det som Kail skrev i tråden det som gäller, men så som jag ser det kan lika gärna beskrivningen vara det som gäller.

Så, vad ska bort? Är det Kails tråd eller är det beskrivningen på delen av forumet? För antingen stämmer det ena eller så stämmer det andra, de går helt enkelt inte ihop.
Jag tycker väl att båda alternativen är bra då det finns gratis hjälp att tillgå i andra delar av forumet, vilket betyder att beskrivningen ändras, annars låter man folk söka efter hjälp utan ersättning och man ändrar då Kails tråd.

Så vad tycker du? (Jag tänker inte ta ton nu då jag har en känsla av att det kan få någons bägare att rinna över).

Som jag sa i början av tråden vill jag inte peka ut/"flejma" någon och jag hoppas de citerade ser det som att forumet kan bli bättre av det här.

PS, jag vet att forumet drivs på er fritid och att ni då vill ha något ut av det.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av .:ADDE:. »

Sedan jag blev medhjälpare så har jag satt en mål och främst visat mitt intresse för phpBB i så stor utsräckning som möjligt, och försöker hjälpa andra, trots allt att jag är väldigt petig, men samtidigt så hjälper jag folk ändå. oavsett vart tråden hamnar. erbjuder man betalning så backar jag undan. jag är inte intresserad av det, och är inte heller myndig ännu.

men jag har också en "physisk handikapp" som gör att jag inte är en normal människa. även om jag har en bra farsa som försöker hjälpa mig så mycket som möjligt så är jag inte perfekt, så kommer jag aldrig bli. och därav den där inlägget kan som alla andra, även den här, vara lite väl. men sådan är jag. jag är lite väl, för jag är inte perfekt som alla andra. men försöker ändå smälta in mig och "härma" andra. och infinna mig den humor Kjell och Marcus har.
Hade inte pappa hjälp mig skulle jag varken fiúnnit mig intresset av det här, eller ens hantera enkla HTML-koder osv. jag skulle bara ha suttit där och spela Need for speed, eller vad jag nu har där hemma... utan hans hjälp skulle jag inte ens varit medlem i SSS... men sån här är jag. en speciell person som kan tolkas vara väl menat, men att jag inte är så egentligen...

/ADDE
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av Marcus »

Snabbt, och kanske inte helt genomtänkt svar, men detta gäller:
  1. Beskrivningen får bättras på, för det är det som Kail skriver som stämmer. Gratis support får man via frågor/svar i forumet.
  2. Det är rätt ofta folk som bara postat fel... för att de inte läst det som gäller.
  3. När hjälpen är så enkel att den ges med några korta rader som svar, flyttar vi gärna tråden till där den skulle postats från början. T.ex. phpBB3 - Support. (eller liknande).
Orsak till snabbt svar, fick se att denna tråd kommit igång... och kände att jag vill att ni ska veta att jag sett den.

Om det behövs så får jag väl komplettera med mer genomtänkta ord när jag hinner. :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av Kjell »

Hej Groggy, det du ser är nog bara dom som är ställda på fel ställe, dvs man vill a gratissupport som kan ske i alla andra kategorier och dom övriga svaren ser du inte på grund av att det skrev på annat sätt så som PM, mail m.m. Så det kan inte bli någon lång diskussion och lösningar under "Hjälp Sökes". Sedan om det är betalning eller inte så är upp till parterna och har inget med det här forumet att göra.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av Peetra »

Jag anser att något så litet som en inlänk till hjälparens sajt kan räknas som betalning.
Ersättningen behöver alltså inte vara stor, en biobiljett, en reklamplats, en T-shirt osv. Eller så kan man som företagare erbjuda t.ex vanlig timlön. Eller erbjuda ett visst fast pris för att få ett forum installerat. Eller varför inte "betala" med någon av de produkter man säljer/producerar.

Så beskrivningen kanske ska innehålla ordet ersätta och inte betala. :)

Det är mina två finska eurocent i saken.

Peetra.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av Marcus »

Peetra har helt rätt... ersättningen måste inte vara "monetär".

Men, det springande problemet är att sällan sätter man ut "vad man erbjuder som tack för hjälpen".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 2006-05-06 17:56
Svar: 0

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av groggy1 »

Kjell hade rätt, jag hade bara sett "fel" trådar och då bland annat den jag nämnde.
Peetra har, som Marcus redan sagt, rätt i ersättningen.
Marcus, jag antar att det är som Kjell sa och det är därför jag reagerade. Men det låter bra det du skrivit så jag tror att det löser sig.
Sen Adde, jag vet inte om du tog det som att jag pekade ut dig och om du gjorde det var det inte menat så. Men som jag skrivit ovan så förstår jag mig in lite i din situation, folk som postar i fel kategori kan vara något sjukt irriterande och att man efter städandet kan vara lite sur.
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0
Ort: Glad Stockholmare
Kontakt:

Re: "Hjälp sökes!"

Inlägg av .:ADDE:. »

hmm... jag har inte varit sur, jag sa ju att mina inlägg kan vara lite väl... men jag var inte sur då. jag ville bara se till så dessa användare inte gör om sina misstag.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster