Om man inte vill ha webbhotell

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Maclean
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 2008-11-18 01:31
Svar: 0
Ort: VETLANDA

Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Maclean »

Hur gör man då? är bara gå ut intenet skapar sidor???

Kostar lite slant går med i webbhotel.

Är någon sort modem man ska ha?

Undrar över!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Kjell »

Det du menar om jag hänger med, så vill du ha en hemsida på en maskin hemma i bostaden...
Ja, det går om man har en ADSL eller dylikt, då vi pratar om ADSL så finns det två typer, en med fast IP och en med där du blir tilldelad en via DHCP. Jag rekommenderar ingen av dom men ska det vara en så är det den där du har en fast IP tilldelning från din operatör...

Men det jag funderar på är hur du räknar... kostar inte din maskin pengar då den står på hela tiden (el)?, har du backup, har du UPS, skydd mot intrång m.m.

Men kan nog säga att bara elen som din maskin drar ström per år så är det mer än vad ett hotell kostar idag och som alternativ finns gratis hotell, även om inte jag personligen tycker om dom på grund av andra faktorer (reklam, support, underhåll, kommer dom överleva...) Gratishotell har oftast ett syfte och det är att locka dig till att betala för att bli en en ägare av en webbplats hos dom.

Hur som helst så tycker jag du ska tänka om.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Maclean
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 2008-11-18 01:31
Svar: 0
Ort: VETLANDA

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Maclean »

ingen som jag grubblar på nu......kanske blir någon i framtiden....

Har fast ip-adress + mm.

jo vet kostar ha strömmen på tickar bara den....
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Marcus »

Alternativen till att ha sin sida på ett webbhotell är att ha de på egen server, hemma eller hyrd (kostar bra mycket mer än webbhotell).

Att ha servern hemma, innebär faktiskt att man ibland måste skaffa annan typ av uppkoppling. Den Internetleverantör (ISP) du har idag kan ha avtalsmässiga hinder mot att du sätter upp en server hemma, då kan de rakt av stänga ner din anslutning.

Dessutom kostar det en redig slant att ha en maskin igång dygnet runt, eller ska din sida bara vara igång när du använder sidan själv? Säg att din dator drar ca. 100W (ganska lågt räknat på en lastad server). Då blir det 2400 Wh, dvs. 2.4kWh, på en månad blir det 72kWh. Om vi räknar på elpriset inkl. alla energiskatter, moms m.m.... säg 1 kr pr kWh.

72 kr per månad kan du få rätt bra webbhotell för, och då har jag räknat lågt på 100W i snittförbrukning.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Kjell »

Och för att inte nämna åsknedslag och andra trevliga saker som kan hända :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av hkkla »

Det finns ju webbhotell som kostar 9 kronor i månaden eller så. Då slipper man dessutom en hel del administration eftersom allt som gör att servern fungerar, operativsystem, webserver med mera administreras av webhotellet om jag har förstått det hela rätt. Då kan man koncentrera sej på innehållet istället för det som är bakom hemsidan så att säga.

Om man vill sätta upp en server hemma för att lära sej eller för skojs skull (eller både och), så kan man ju göra det ändå men ändå ha den skarpa hemsidan på webhotell.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 2009-07-30 14:51
Svar: 0

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av hkkla »

Måste rätta mej. 29 kronor per månad var det jag hade sett, ber om ursäkt för misstaget.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Marcus »

hkkla skrev:Om man vill sätta upp en server hemma för att lära sej eller för skojs skull (eller både och), så kan man ju göra det ändå men ändå ha den skarpa hemsidan på webhotell.
Så tycker jag absolut att man kan göra... då kan man t.ex. leka lite med phpBB eller något annat trevligt system utan att någon medlem tar dig i örat för att du råkade riva ner systemet till "oräddbart". :-D

Man kan också skapa en "lekstuga" hos sitt webbhotell, det är bra om man vill vara säker på att man har samma miljö på både skarpa versionen och lekstugan. Så man inte får otrevliga överraskningar när man fått allt att fungera... t.ex. om man har Windows i botten (ex. WAMP) och sedan flyttar systemet till sitt webbhotell som har Linux, så kan vissa filhanteringsdelar fungera annorlunda. (tidsstämplar t.ex.)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av johanlm »

Aldrig att jag skulle sätta upp en egen server, alldeles för mycket jobb och med tanke på vad vissa av "mega"hotellen tar i pris så skulle det t o m bli dyrare.
Ta Hostgator som exempel;
http://www.hostgator.com/shared.shtml
Obegränsad plats & bandwidth för 38:- i månaden för den billigaste.
Ja de "översäljer" absolut, men så länge de levererar (vilket de gör) vad spelar det för roll. Finns massor av billiga utländska varianter om man bara skall ha det för "hobbyverksamhet". Har ett baby konto hos hostgator, använder den som hobby, lagring & slitosläng. phpBB, coppermine + massa andra olika php script går som tåget, aldrig haft problem. Hör till saken att jag har nog +80gig fotooriginal där med.
Så ...
Tröttnar man på att koda så är det en utmärkt "pryl" att använda som lagringsmedia bara på kul.
38:- spänn i månaden ... Får man ju knappt en öl för längre. ;)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Kjell »

johanlm skrev:Får man ju knappt en öl för längre
Om man är yngre så kan man springa och panta lite burkar :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Peetra »

Jaha, nu är vi där igen. :lol: Men faktum är att jag hittar så mycket pantningsbara burkar i min näromgivning, som jag tar tillvara att jag faktiskt skulle kunna köpa en helt shysst plats för dem t.o.m. på ett finsk webbhotell. Finska hotellena är ganska dyra. Men det är våra pantflaskor också!
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 2006-01-20 18:15
Svar: 0
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av egetforum.se »

hkkla skrev:Det finns ju webbhotell som kostar 9 kronor i månaden eller så. Då slipper man dessutom en hel del administration eftersom allt som gör att servern fungerar, operativsystem, webserver med mera administreras av webhotellet om jag har förstått det hela rätt. Då kan man koncentrera sej på innehållet istället för det som är bakom hemsidan så att säga.
Det finns webbhotell som är gratis och reklamfria, det beror lite på vad du har du har tänkt dig.
Administratör för EgetForum.se
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Kail »

Jag rekommenderar inte att man hyser en webbplats eller forum hemma hos sig själv på egen server om man inte vet exakt vad man sysslar med! Det kan verka trivialt att installera WAMP eller XAMPP och få Apache att snurra med MySQL och PHP. Det finns dock tusen och åter tusen säkerhetsaspekter man måste vara införstådd i, annars riskerar man bli hackad. Om din server står på ditt privata nätverk bakom din brandvägg och router kan den användas för angripa övriga maskiner och angriparen kan komma över lösenord, kreditkortsnummer och känslig information. Ett webbhotell, även ett billigt sådant, sparar dig mycket jobb och bekymmer.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
EddieTheMan
Medlem
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-12-13 17:33
Svar: 0

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av EddieTheMan »

Själv kör jag en egen server med Xampp installerat.
Det är en programvara som installerar allt nödvändigt osv till en webserver.
Har en helt okej dator, som kostar runt 5000 kr. Har bra ram och cpu i den.

Har slagit upp själva webservern och databasen på samma server eftersom att jag
inte har någon "enorm" trafik på min sida ännu. Lär väl bli att jag får flytta själva
webservern, eller databasen till en annan server och koppla ihop det den vägen.

Men som någon sa innan, om man inte har så bra koll på egen "hemmaserver" så ska man nog skippa det.
Ett webhotell är nog att rekommendera då! ;)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Om man inte vill ha webbhotell

Inlägg av Peetra »

Modigt gjort av dig EddieTheMan att meddela "hela världen" att den ligger hemma med Xampp-installation. :o Xampp rekommenderar ju inte sig själv för sådan användning och påpekar i flera skeden att den inte är avsedd för live-användning.

Om jag nu int kommer ihåg helt fel, så kommer Xampp med Filezilla på köpet och ifall man använder den klienten till något och inte tömmer ut allt från snabbanslutningsraden, så sparas det i en specifik (normalt tar man ju den fördefinierade) katalog som hackare gärna tar sig en titt på. Annat vet jag inte, för jag är ingen hackare, jhue! :wink:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster