Om att *bump* & *knuff* i forum/poster >

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0
Ort: Göteborg

Om att *bump* & *knuff* i forum/poster >

Inlägg av johanlm »

Vad har ni för lösningar / hanterar ni *bump* & *knuff* taktiken som många använder sig av?
(*bump* & *knuff* = Att medvetet posta på ett sådant sätt så att posten hamnar högst upp på forumslistan igen)

Detta är ett klassiskt "problem" som kan vara mer än irriterande i vissa forum/rum.
I de flesta fallen gäller det ju när enskilda personer försöker få upp sin post igen, i andra så hjälper flera olika personer till för att "promota" sitt ämne.
  • 1) En teknisk variant lösning är att folk inte kan reply/svara på en post. Funkar i support/FAQrum då man kan ge vissa grupperrättighet att svara, men problemet är att då den som först ställde "frågan" inte kan följa upp om nödvändigt.
    2) Den vanligaste lösningen är att man sätter upp forumsregler, problemet med det är att man måste "polis":a posterna och varna/radera poster & folk som givetvis låtsas att : "Det hade jag ingen aaaaning om, jag är så heeeemskt ledsen!"
    3) Annan variant är att göra rum för specifica ämnen och bara släppa det fritt för att på så sätt få undan det från "diskutions"rummen
Personligen hade jag gärna sett inbyggda forumsfunktioner som man kan ställa in på de olika rummen för poster exempelvis;
  • Svarslås : Man kan inte posta direkt efter sin egen post
    Tidslås : Posten låser sig per automatik efter X antal min/tim/dag/v/mån
    Max antal poster/svar : Att varje medlem enbart kan posta/svara X/X antal ggr. i trådarna
Möjligt att jag är lite gnällig ... Men jag tycker det är mycket irriterande i vissa situationer. :roll:
Hur / Vad är era lösningar på detta?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Om att *bump* & *knuff* i forum/poster >

Inlägg av Holger »

Jag har en grej installerad som lägger ihop två på varandra följande inlägg till det äldsta. Dvs det går inte att bumpa alls då. Tiden som detta ska gälla kan man ställa in. Man kan alltså ställa in att man får bumpa efter en vecka men det går inte innan.

Annars är det hårda regler (vänliga men bestämda), hög närvaro och bra moderatorer som gäller!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster