Dreamweaver - Permissons!

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Diazz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-12 01:33
Svar: 0
Ort: Orust

Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av Diazz »

Hej!

Nu bubblar jag snart av vrede på detta.. Frågat på tonvis av forum etc, googlat och hållt på och kommer inte fram till någonting överhuvudtaget.

Jag ändrar permissions, kör på och ska installera någon php eller vadsom.. "php is not writable" då blir det "men va*********** ** * **** *******" går tillbaka och tittar, jovisst har det ändrat sig tillbaka till 466 eller vadsom, istället för 777 som jag ställde in, detta är ju bråkigt så jag kommer ju absolut ingenstans om jag inte lyckas fixa det..

Någon som erfarat samma sak?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av tumba25 »

Du använder alltså Dreamweaver som FTP-klient och gör dina ändringar direkt mot servern? Och när Dreamweaver skickar upp filerna så blir det 644 på dom?

Det du vill har för att ha dom skrivbara av php och resten av världen är 666.

Den filen du editerar. Laddade du den från servern eller från din lokala dator när du började sessionen? Win har inte sådant som filrättigheter så alla filer som skickas från Win till en *nix har en tendens att få 644 på sig. Om du öppnade filen från servern borde Dreamweaver komma ihåg vilka rättigheter det var satta på den.

Kolla i Dreamweavers inställningar om det inte går att tvinga den till att sätta 666 på filerna eller så att den inte har någon inställning satt som tvingar 644 på filerna.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Diazz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-12 01:33
Svar: 0
Ort: Orust

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av Diazz »

Ja, det är filer jag laddar upp från t.ex skrivbordet in till sidan genom dreamweaver, problemet är inte att det inte går att ändra permission, problemet är att det aldrig "stannar" kvar.. Ska kika runt lite mer i Dreamweavers inställningar men tror inte jag missat något.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av tumba25 »

Jag tror inte att filrättigheterna ändras på servern. Det är nog Dreamweaver som säger åt servern vad det ska vara för rättigheter. Om det verkligen är hotellet eller servern som ändrar rättigheterna tycker jag du ska ta administratören i örat.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av Peetra »

Eller skipa dreamweaver för just det här ändamålet kanske...?
Diazz
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-12 01:33
Svar: 0
Ort: Orust

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av Diazz »

Ja jag har bråkat för mycket med detta nu, tycker bara det var enormt smidigt med ftp och dreamweaver ihop, men har struntat i detta och gått över till "SmartFTP" istället.

Tack för er hjälp!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Dreamweaver - Permissons!

Inlägg av Marcus »

Man kan sätta så att en katalog i Linux automatiskt lägger in en viss behörighet på filer/kataloger.

Ditt webbhotell kanske inte vill att du har körbarhet satt på alla dina filer.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster