Om portaler

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Om portaler

Inlägg av Björn »

Hej, försöker komma underfund med hur portaler funkar.
Provade att installera (separat underbibliotek) en version från FissionChips.org. Hade kopierat ordinarie databas till nytt namn och hoppades att det skulle funka. Men icke.

Så min fråga blir, är man alltid tvungen att starta ny databas? Verkar i så fall jobbigt. Hur skall man få över alla inlägg och övrig konfig?

Finns det sådana som klarar redan existerande forum? I så fall: tips?

Min engelska är kass så det är svårt att själv lista ut allt. //Björn.
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Om portaler

Inlägg av tumba25 »

Här är ett par portaler som borde fungera med ett befintligt phpBB3-forum. http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=4004

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Om portaler

Inlägg av Björn »

Tack för tipsen. Första länken ger ingen info alls, varken website, screenshots eller annat.

Andra länken, den till Stargate verkar inte ha någon info alls om hur fixa fri sidbredd, den är ju låst idag vilket slår ut möjligheterna för synskadade att utnyttja widescreen. Med fast sidbredd så får inte mycket plats bär man måste förstora texten några gånger.

Har varit där och tittar tidigare men mera grundligt denna gången. Sparade ner en kopia i ScrapBook i Firefox och rensade allt som gick men inget hjälpte. Hittade inte heller någon styrning i CSS-filerna. Nå, de kan finnas trots det :-)

Vad jag förstått av andra inlägg så verkar Stargate populär, vore kul att veta att det finns lösning innan jag testar.

//Björn

Edit: I princip vill jag som denna siten funkar
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Användarens profilbild
Björn
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 2008-01-27 14:50
Svar: 0
Ort: Göteborg

Re: Om portaler

Inlägg av Björn »

Nu har jag tittat mera på phpBB3 Portal och kommit underfund med fri sidbredd, tack Web Developer i Firefox :-)

Ändrade i STYLES.CSS
.outside {
margin: 0 auto;
width : 950px; Ändrad till width : auto; och vips :-)
padding: 10px;
}

Alltså borde jag komma underfund med resterande som t.ex minska den vita kanten runt själva det intressanta, innehållet, och fylla hela sidan, den grå bakgrunden gör ju ingen nytta.

Så tack för länktips och annat //Björn.

Tillägg 4/2-08:
phpBB3 Portal var otroligt enkel att sätta upp, vågar rekommendera den till nybörjare som mig. Ingen fast sidbredd som på deras hemsida, bara att köra, under förutsättning att man kör ett av de medföljande språken, ingen svenska dock.
WnXP, phpBB3 - (XAMPP) Apache/2.2.3 (Win32) DAV/2 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8d mod_autoindex_color PHP/5.2.0
IRC: irc.frenode.net /join #phpbb-se - Skype namn/ID: sm6gqw
Guldforum
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst