Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Jag tycker att det är mycket obehagligt att man i supportkategorierna inte kan ändra sina egna inlägg ens nån minut efter att man gjort dom, eller ta bort. Jag förstår orsaken till varför det är såhär, eftersom hela kedjor ju förstörs ifall trådstartaren går in och ändrar sin fråga. Men det tar ju emot att skriva nån fundering om man sen strax inser att oj, det där var ju åt skogen. Dessutom är jag petig å skäms över stavfel, eller vill kanske bara lägga till ett radbyte.

Så jag tycker att man borde kunna redigera sitt inlägg en viss tid efter att det skrivits (kunde vara så alla kategorier, så behövs inga MOD. ;)) eller tills det kommit ett svar på det. :)

mvh. Peetra.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Marcus »

Detta jobbar vi på att lösa, då spärren har en orsak.

Orsaken är att det förekom att folk ändrade på sina frågor efter att vi svarat, istället för att ställa följdfrågor. Och då blev svaren helt irrelevanta då ursprungsfrågor helt försvann.

Vi jobbar nu på att man ska kunna ändra på sina inlägg ända tills det är besvarat. Finns inte standard i phpBB, vare sig 2:an (som var versionen då vi införde spärren) eller i 3:an. Det kommer att ändras så snart jag får tid till det.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Toppen! Bild

Massvis med tid åt dig, Marcus, önskar jag då. Peetra.
Användarens profilbild
Naturen
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 2007-01-03 15:21
Svar: 0
Ort: Malmö/lund

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Naturen »

hmm låter häftigt, lycka till Marcus :D
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av John Hjorth »

[nag-nag-nag]
Jeg er glad for at læse det ovenfor af Marcus anførte, men ikke himmelhenrykt. Det drejer sig om attituder og holdninger til brugere og troen på deres bedste intentioner generelt, forstået som for flertallets vedkommende.

I phpBB 3 "haben wir andre metoden", siger de lidt længere syd for mig.

Jeg synes - som tidligere anført - at teamet hér på sitet skal tage disse i brug for de sandsynligvis ganske få tilfælde, hvor det er nødvendigt, i stedet for at "straffe" *bonus pater* flertallet, der blot vil sig selv og alle andre aktive på dette board det bedste.

Dette er ikke på nogen måde sikkerhedsrelateret, ellers havde forholdet en helt anden betydning og kontekst for vurdering heraf.

Jeg er aktiv bruger på et bunch af phpBB releaterede boards. Nogle steder er der ikke adgang for alle, det kan dreje sig om kvalifikationer eller om penge, og visse steder praktiseres der i vidt omfang krav til brugere, som ville medføre at langt flertallet af spørgsmål som hér på sitet eller for eksempel det danske phpBB support site ville medføre et svar á la : RTFM.

Intet andet sted end hér har jeg dog endnu været udsat for denne "skak"- "du har sluppet brikken"-politik.
[/nag-nag-nag]
John Hjorth
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Öööh, John... Jag har väldigt svårt för danska, så...

Håller du med mig eller säger du emot mig? :oops:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Kail »

Om jag förstår John rätt så tycker han att vi är snarstuckna med vår vilja att hjälpa och hur långt vi sträcker oss. Det får han givetvis tycka men det gäller honom, vi har alla begränsningar i hur långt vi vill gå och bestämmer själva vad vi vill göra. Personligen ser jag ser ofta användare som har vad jag anser fel attityd: de vill inte tänka eller försöka själva utan vill få allting serverat på ett silverfat. Sådan support ger jag inte för den är totalt meningslös. Det är som det gamla jesusexemplet, ge inte en man fisk utan lär honom fiska istället.

Det handlar inte om att ge och ta utan om ett växelspel, för att jag ska engagera mig vill jag se en motprestation, utan motprestation kan supporttagare inte ställa krav över huvud taget. Att ge, ge och ge och bli utnyttjad som en mänsklig kunskapsbank sliter enormt på en. Det är till exempel enorm rotation på supportteamet på phpBB.com trots att de har ganska hårda regler på hur man begär hjälp just eftersom man blir less, särskilt då många där inte har den goda smaken att tacka för hjälpen.

Om man inte vill lära sig så får man gärna för min del köra vBulletin och pröjsa för support och tekniker som gör jobbet åt den. Att använda fri programvara handlar om att lära sig. Det finns kanske folk här som tycker att vi ska försöka göra hela processen så passiviserad att folk inte behöver anstränga sig men det är fel tycker jag och då talar jag för mig själv och ingen annan.

Jag har suttit förra veckan och denna helg och programmerat för att vår nya hemsida ska bli så bra som möjligt, tid jag lagt ned utan kompensation för att användare av phpBB ska kunna få hjälp och stöd. Detta är arbete jag gör gladeligen, men jag gör det i min takt, och på mina villkor, villkor som andra inte står i position att ha rätt att kritisera. Vi har till exempel tagit fram en riktigt bra databas med supportartiklar som folk lätt kan söka i för att kunna säga "RTFM" utan att vara lata och arroganta. Jag skriver hellre artiklar än besvarar samma fråga om och om igen. Om man hänvisar en supporttagare till en manual som är lätt att tillgå, lätt att förstå och personen sedan ställer följdfrågor som visar att den försökt förstå och man då hjälper den, då ser jag inga problem med att hänvisa folk till dokumentationen - så länge man fyller i eventuella luckor och inte lämnar supporttagaren i sticket.

Frågan var egentligen om att kunna redigera sina inlägg. Vi har sett folk missbruka det, och tycket priset är för högt. Vi har en lösning på G som gör att det fungerar som Peetra (och andra) vill ha det men förhindrar samtidigt att folk raderar eller skriver om gamla inlägg.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 2006-01-13 03:03
Svar: 0
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa Jakob,

Hørt! - Og jeg skal, for mit eget vedkommende herved beklage, at jeg var noget af en gnavpot, da jeg skrev indlægget ovenfor. Alt er jo en afvejning af pros og cons. Herunder spiller tiden, som folkene bag sitet bruger på sitet, en ikke uvæsentlig rolle.
John Hjorth
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Kail »

Jag tycker du har en poäng, eftersom det är viktigt att vara tydlig med villkoren, både för sig själv och för de man hjälper. Det är bättre att snacka om spelreglerna och vara tydlig med varför man förväntar sig en motprestation än bara verka elak och ovillig att hjälpa till. Vi har gjort diverse regler här som vi inte motiverat ordentligt, och det förtjänar att kritiseras. Jag hoppas jag lyckats förklara bakgrunden till varför jag ser på saker och ting på det sätt jag gör.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Hur går det med modifierandet? :) Jag tycker det är verkligt jobbigt såhär. Drar mig för å skriva faktiskt.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Marcus »

Tyvärr... varit mycket på jobbet sista tiden. Och det går före...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-01-13 21:25
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av yuriman »

Man kan posta ett inlägg och redigera det inom 5 min nu :D
Yuriman
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Kunde inte. 12:03 iallafall... Skulle gärna önska tio minuter. ;)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Rättigheter att ändra sina inlägg här på phpbb-se

Inlägg av Peetra »

Nu kan man ändra, fem minuter. :) Tack för det.

Önskar mig mer än fem minuter, men jag är väl av sånt kön redan, så att jag aldrig är nöjd. :P

Peetra.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster