Underlätta för synskadade

Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.

Moderator: Moderatorgrupp

Kategoriregler
Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Underlätta för synskadade

Inlägg av skorpion76 »

Hur skulle man kunna anpassa ett phpBB-forum så att det blir lättare för synskadade att läsa i det?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Underlätta för synskadade

Inlägg av Holger »

Du skulle kunna använda ett tema med större text och större kontrast?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
skorpion76
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2008-01-28 14:50
Svar: 0
Ort: Oskarshamn, södra Sverige

Re: Underlätta för synskadade

Inlägg av skorpion76 »

Hur skulle man kunna anpassa ett forum i programvarorna phpBB, myBB eller vB så att det blir lättare för synskadade att läsa i det? Jag som själv är synskadad ser visserligen att läsa den här texten, men om du till exempel är blind eller ännu mer gravt synskadad behöver du en talsyntes på datorn som läser upp allting. iFokus har arbetat fram ett system för att underlätta för synskadade. Det säger de i alla fall och de gör ständigt reklam för det på sina sajter. Riktigt hur de har gjort vet inte jag och visst är det bra att de har satsat på det, men jag är nyfiken på om det ens skulle vara möjligt på den här sortens forum. En grej vet jag som är viktig att tänka på och det är att man inte får ha några bilder i signaturen. det beror på att många av dem som är blinda och gravt synskadade har en talsyntes kopplad till datorn som läser upp allting som står på sidan. Det innebär att den även beskriver bilder.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster