Ta bort ett ord från loggan

Frågor kring teman (forumets design) för phpBB 2.0.x.

Moderator: Moderatorgrupp

Awzelia
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-02-23 23:14
Svar: 0

Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Awzelia »

Hej! Jag undrar en liten sak. Jag har laddat upp en egen logga. Först hade jag skrivit dit ett Sitenamn och Sitebeskrivning på Konfigurationssidan, men nu tog jag bort dem och sparade. Men ordet "Forum" är fortfarande kvar och står rakt över loggan. Hur blir jag av med det? Går det på något sätt?

Jag har fått veta att man behöver skapa en template-fil (overall_header.tpl) där man skriver in html-kod för headern. Supporten berättade också att viss kod börjar i headern och slutar i footern, och den måste vara med. Men hur skapar jag en template-fil? Tacksam för svar!

Det här är mitt forum: http://adamtenstafans.egetforum.se/
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-01-13 21:25
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av yuriman »

vi kan inte hjälpa dig med det
Du får prata med egetforum
Vi kan bara hjälpa dig om du har det på ett eget webhotell
Yuriman
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Marcus »

Hej och välkommer till phpBB Sverige!

Leta upp texten "Forum" i filen du själv pratar om, och radera bara det. Rör du inget annat än just det som orsakar att ordet Forum syns så ska det inte vara några som helst problem med att viss kod börjar i header och slutar i footer.

/marcus

PS!
Även om du råkar ha ett forum via Egetforum.se så kan vi delvis hjälpa dig. Men ibland är vissa saker lite eller mycket annorlunda i deras system än i vanligt phpBB.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-01-13 21:25
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av yuriman »

obs sorry tänkte att det var kod ändring där som man inte kan på eget forum :oops:
Yuriman
Awzelia
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-02-23 23:14
Svar: 0

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Awzelia »

men jag vet inte i vilken fil ordet "Forum" ligger i. så jag vet inte alls hur jag ska radera bort ordet. temat verkar vara programmerat på det sättet så att detta ord tillhör temat. förstår du? och tyvärr, förstår jag inte det där med header och footer. =P
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av tumba25 »

Jag föreslår att du väljer ett annat template ur listan.

Där ska det göras önskemål om förändringar i egetforums templates, ifall detta är det enda du vill ha. http://support.egetforum.se/forum/viewforum.php?f=22
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Marcus »

Som jag sa, du får ta den fil (overall_header.tpl) du redan ha... dvs. den fil som de tillhandahåller och öppna den i en texteditor och leta upp texten som verkar vara "hårdkodad" i stilen.

Radera den där och ladda upp igen.

/marcus

PS!
Vet inte om Egetforum.se stödjer egna templatefiler, men eftersom det svarat dig som de gjorde måste det väl gå... eller?
I övrigt vet vi inte hur deras system fungerar. Skulle du ha ett forum på egen server hade detta aldrig blivit ett problem.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Awzelia
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-02-23 23:14
Svar: 0

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Awzelia »

okej. då vet jag det. men var ligger denna fil jag redan har (overall_header.tpl)? hur kommer jag åt den? ska jag alltså logga in på administrationspanelen på mitt forum och gå in på nåt särskilt ställe?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av tumba25 »

Det verkar som att egetforum tagit bort möjligheten att ladda upp egna templatefiler. Och att hämta hem deras. Även template-editorn verkar ha försvunnit. Vi letade efter det under ett styrelsemöte tidigare i veckan.

Föreslår att du frågar på deras eget supportforum igen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Peetra »

Man kan ladda upp på egetforum, men inte ner. Har TS kollat mitt svar i tråden på Egetforum? Lägger in samma följdfrågor här:

Vilken template gäller det? Jag hittade inte namnet fast hur jag sökte, orkar ju inte kolla hela listan en för en direkt. (Så jag kan testa.)

Varför inte byta template, menyraden är ju också aningen skum i det där templatet. ;)

Har du provat byta template emellan och ha tomt på forumbeskrivningen hela tiden och SEDAN lägga tillbaka samma.

Peetra.
Awzelia
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-02-23 23:14
Svar: 0

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Awzelia »

jag svarade på ditt inlägg på egetforum.se's supportforum. vi kan fortsätta diskussionen där. =)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Ta bort ett ord från loggan

Inlägg av Peetra »

Det har jag redan gjort. :lol:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster