Var i koden skrivs första template-headern ut

Frågor kring teman (forumets design) för phpBB 2.0.x.

Moderator: Moderatorgrupp

Nian
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2005-04-07 17:14
Svar: 0

Var i koden skrivs första template-headern ut

Inlägg av Nian »

Tjo,

Jag vill sätta in en include() till en fil som ska inkluderas i headern på alla sidor i phpBB. Kan jag göra detta direkt i overall_header.tpl eller var i koden kan jag lägga in detta?

Vore tacksam för hjälp/tips.

\Nian
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Du kan inte använda PHP-kod i tpl-filer.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Nian
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2005-04-07 17:14
Svar: 0

Inlägg av Nian »

OK.

Var i koden kan jag skriva in om jag vill ha in en fil i headern och en i footern ? Templates:en måste väl skrivas ut någonstans.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Försökte hitta en artikel som förklarade hur man gör, för det ska finnas en. Vad du måste göra är att lägga till den som en templatevariabel i sidans templateobjekt. Om du kan programmera PHP är det ganska enkelt, men ganska svårt att förklara om du är nybörjare på PHP.
Guiden jag nämnde var iaf ganska enkel att förstå, om jag bara hittade den igen...
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
ille
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-03-14 13:01
Svar: 0

Inlägg av ille »

Ett alternativt hack är att:

Raden $template->pparse('overall_header'); skriver ut headern i includes/page_header.php

Lägg till din include EFTER denna rad.

Raden $template->pparse('overall_footer'); skriver ut footern i filen includes/page_tail.php

Lägg till din include FÖRE denna rad. Observera före annars hamnar den utanför </html>.

/Christian
Nian
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2005-04-07 17:14
Svar: 0

Inlägg av Nian »

Jag tackar och bugar!

Problemet är ju att när det kommer en ny version av phpBB, vill man enkelt kunna uppdatera till denna. Då skrivs ju tyvärr mina include() över... Någon som har några tips eller idéer för att undkomma detta?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Jag brukar göra så att jag kollar vilka filer som faktiskt är uppdaterade mellan version X och X+1, sedan laddar jag bara upp de filer som uppdaterats.

Sedan kan man ju försöka att hålla koll på vilka filer man ändrat i. Skulle det då visa sig att man ändrat i en fil som är uppdaterad till X+1, så får man göra om det hela med den nya filen.

Finns ingen genväg till att behålla hack/MOD, utan det är bara att göra om om man får nya filer.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Allra bäst ju är att helt enkelt ladda ner de ändringar som gjorts i MOD-format och köra dessa genom EasyMod. Kolla på opentools.de

ille: För att det där ska funka måste man inkludera en php-fil samt använda assign template vars, annars syns det inte.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster