Forumet jag skapar får konstigt namn

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.2.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Gargamellen
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-04-06 21:19
Svar: 0

Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Gargamellen »

Tjena på er, har skapat ett forum nu med det här programmet, problemet är att det inte blir: mittforum.com. Det blir fler ändelser efter com.
När jag överfört foldern med FTP till webhotellet så väljer jag självklart filen install? Men när jag sen valt filen och kommer fram till själva install så går allt utmärkt. Men när jag klickar på URL:en så får jag ett namnet mittforum.com/phpbb/install och så. Undrar liksom vad jag ska göra för att det ska bli bara mittforum.com?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Sinom »

Hej Gargamellen,

Om du vill att man besöker ditt forum direkt när man går till mittforum.com så behöver du lägga alla filer i root-katalogen.
Du ska alltså inte ladda upp mappen "phpBB3" utan du skall ladda upp innehållet utav den mappen istället.

- Sinom
Bild
Gargamellen
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-04-06 21:19
Svar: 0

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Gargamellen »

Hej Sinom. Var finns den katalogen root då? Den katalogen jag laddat ner här som heter phpBB ska jag inte alls ladda upp?
Men hur väljer jag fil för fil då på FTP?
Gargamellen
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-04-06 21:19
Svar: 0

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Gargamellen »

???
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Sinom »

Du drar helt enkelt bara in innehållet i katalogen phpBB :)

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Holger »

Du ska även radera mappen install efter Installationen. Lämnar du kvar den så hamnar du där automatiskt varje gång.
Alltså: lämnar du kvar Mappen /install/ så hamnar du alltid i mittforum.com/install/ när du knappar in mittforum.com
Tar du bort mappen /install/ så hamnar du i mittforum.com när du knappar in mittforum.com
Detta förutsätter att du har forumet direkt under mittforum.com, dvs t.ex. config.php ska inte ligga i en mapp när du har laddat upp allt.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Gargamellen
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-04-06 21:19
Svar: 0

Re: Forumet jag skapar får konstigt namn

Inlägg av Gargamellen »

Holger skrev:Du ska även radera mappen install efter Installationen. Lämnar du kvar den så hamnar du där automatiskt varje gång.
Alltså: lämnar du kvar Mappen /install/ så hamnar du alltid i mittforum.com/install/ när du knappar in mittforum.com
Tar du bort mappen /install/ så hamnar du i mittforum.com när du knappar in mittforum.com
Detta förutsätter att du har forumet direkt under mittforum.com, dvs t.ex. config.php ska inte ligga i en mapp när du har laddat upp allt.

Räcker det inte med att ändra namnet på install? För jag ändrade den bara och nu har jag inte längre det där konstiga namnet, men jg följde givetvis Sinoms förklaring.

Inte tänkt vad config.php är för något, har man haft användning av den någon gång under installationsproccessen?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster