flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Raven
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-12-30 19:34
Svar: 0

flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Raven »

Hej, har en databas från ett phpbb2 forum, jag har installerat xampp och samma version av phpbb2 som databasen kommer ifrån med samma moddar, jag har plockat in databasen med mysqldumper och sålångt funkar allt men har stött på problem.

Databasen plockades ut efter att forumet hade stängts av via kontrolpanelen(disable board) så när jag går in på den lokala phpbb2 installationen står det "Det här forumet är tyvärr otillgängligt för tillfället, var vänlig försök senare."
Men när jag försöker komma åt administratörspanelen så blir jag omdirigerad till forumets gamla adress trots att det lokala forumet är en helt fräsh installation bortsett databas, språk och bifogade filer.

Vad ska jag göra för att komma åt administratörspanelen på den lokala installationen av phpbb2 så jag kan få igång den lokala phpbb2 installationen och se alla inlägg som gjorts?
Mvh R
Raven
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-12-30 19:34
Svar: 0

Re: flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Raven »

Löste problemet genom att lägga in alla filer som forumet kördes på i den lokala webservern och sen konfigurera om config.php så allt överenstämde med databasen.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Marcus »

Det beror på att det finns ett skydd mot forum-hackning som går ut på att databasen innehåller data om vart forumet ligger. Du måste i databasen leta upp en inställning (i den tabellen som innehåller inställningar) som säger att Site_url är ... (ditt forums gamla adress) ändra till typ localhost.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Raven
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2011-12-30 19:34
Svar: 0

Re: flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Raven »

Skumt, fick det att funka såpass att jag bl.a kunde logga in i acp utan den ändringen.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Peetra »

Marcus skrev:Det beror på att det finns ett skydd mot forum-hackning som går ut på att databasen innehåller data om vart forumet ligger. Du måste i databasen leta upp en inställning (i den tabellen som innehåller inställningar) som säger att Site_url är ...
Det kan inte stämma, jag har uppgraderat några forum genom att lägga databasen lokalt, fixa jobbet och föra över till live-server och det där kommer jag inte ihåg alls?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: flytta phpbb2 till lokal server, funkar inte?

Inlägg av Marcus »

Stämmer, jag tänker på något annat... Sorry!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster