Uppdatera till phpBB3

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

ZiMMeN
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 2009-10-10 18:38
Svar: 0

Uppdatera till phpBB3

Inlägg av ZiMMeN »

Sitter nu på phpBB2 och har bestämt mig för att uppdatera.
Kan någon vänlig själ berätta för mig hur de går till?
Vad kommer jag att behöva göra?

Ska jag avinstallera modar jag har installerat eller ska jag låta dom vara kvar?
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Uppdatera till phpBB3

Inlägg av Marcus »

Avinstallera inga MODdar... de som har en motsvarighet i phpBB3 (t.ex. födelsedags) kommer att konverteras de med.

Tänk på att ta backup på ditt gamla forum innan, så om något går på tok så kan du återställa.

Stegen är:
1. Installera phpBB3 (egen katalog på samma server), gärna i samma databas med eget prefix (t.ex. phpbb3_ och du använder phpbb_ till ditt gamla.)
2. Direkt när det är klart, så går du till fliken Konvertera och följer instruktionerna.
3. Kontrollera att alla saker fungera som de ska, innan du skrotar ditt gamla forum. T.ex. behörigheter kan ibland bli mindre fel på.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ZiMMeN
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 2009-10-10 18:38
Svar: 0

Re: Uppdatera till phpBB3

Inlägg av ZiMMeN »

Marcus skrev:Avinstallera inga MODdar... de som har en motsvarighet i phpBB3 (t.ex. födelsedags) kommer att konverteras de med.
Okej, då låter jag alla mod's vara kvar.
Marcus skrev:Tänk på att ta backup på ditt gamla forum innan, så om något går på tok så kan du återställa.
Görs varje vecka, men då tar jag en extra backup innan då.

Marcus skrev:1. Installera phpBB3 (egen katalog på samma server), gärna i samma databas med eget prefix (t.ex. phpbb3_ och du använder phpbb_ till ditt gamla.)
Okej, då kommer den att få en egen katalog på servern.
Marcus skrev:2. Direkt när det är klart, så går du till fliken Konvertera och följer instruktionerna.
Okej, låter simpelt.
Marcus skrev:3. Kontrollera att alla saker fungera som de ska, innan du skrotar ditt gamla forum. T.ex. behörigheter kan ibland bli mindre fel på.
Okej okej, men då är de bara att ändra behörigheterna för alla användare igen eller?

Eftersom mitt phpBB2 nu ligger i en katalog som heter "forum" kan jag skrota den när allt fungerar och sedan döpa om phpBB3 katalogen till "forum" ?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Uppdatera till phpBB3

Inlägg av Kjell »

ZiMMeN skrev:Eftersom mitt phpBB2 nu ligger i en katalog som heter "forum" kan jag skrota den när allt fungerar och sedan döpa om phpBB3 katalogen till "forum" ?
Ja, det kan du göra... men glöm inte att stänga ner 2:an i ACP så ingen skriver där, när det är konverterat så är det redan klart och tar inte in mer från 2:an.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst