spamm problem

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

tompa69
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-01-14 18:13
Svar: 0

spamm problem

Inlägg av tompa69 »

blir attakerad iklumpvis med spammare som vill göra massa idiot inlägg. har nu tagit bart så admin måste godkänna användarna via länk.. men problemet är nu att man inte hinner rensa reggade användare för det kan komma en 20-30 stycken om dagen och jag är trött på att min inkorg blir full med spammrobbotar som vill sprida sin reklam.

men som sagt är jag YBER NOOB på detta och settat och läst lite att man kan lägga in så man ,åste svara på en "Fråga" vid reg. låter bra men har ingen länlig själ en bra förklaring på svenska.

jag vet inte ens vilket program som är enklast att använda för att logga inn i "forum basen"

så ja är tackasam för hjälp.

Tom
Användarens profilbild
bruse
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 2006-03-30 07:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: spamm problem

Inlägg av bruse »

Vi fick också massa reggade spamrobotar, cirka 10-20 om dagen. Men nu efter att vi uppgraderat till 3:an får vi inga alls. Inte en enda på en vecka. Peppar peppar.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: spamm problem

Inlägg av Marcus »

phpBB3 är ju en lösning, men för den som sitter på en massa "nödvändiga" MODs som inte finns för phpBB3 ännu så är det inte en lösning.

Nedan finns en bra lösning:
security_question_1.1.0.zip
(2.54 KiB) Nerladdad 293 gånger
Packa upp, öppna textfilen och följ anvisningarna.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
tompa69
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-01-14 18:13
Svar: 0

Re: spamm problem

Inlägg av tompa69 »

tack till båda två..
ja att uppdatera till 3:an är ju ett altetrnativ men försvinner inte allt i forumet då ? och sen känns det som det är en tidsfråga innna robbotarna klarar av det oxo.eller har ja fel där?

markus kan jag byta ut den aktuella frågan i security_question_1.1.0 som låg där i till en annan och det funkar ? har hört att det ska va bra typ att ha fråga som "skriv siffran 8 med bokstäver" då dom utlänska inte har åäö.

sen vad et det med att connecta databasen då ? :shock:

/Tom
Användarens profilbild
bruse
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 2006-03-30 07:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: spamm problem

Inlägg av bruse »

Inget försvinner om du gör rätt. Allt följer med, inlägg, användare, grupprättigheter blabal. Tillochmed mina felstavningar följde med. Och det tycker jag är dåligt med phpb3, den rättstavar inte åt mig. :D
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: spamm problem

Inlägg av Marcus »

tompa69 skrev:markus kan jag byta ut den aktuella frågan i security_question_1.1.0 som låg där i till en annan och det funkar ? har hört att det ska va bra typ att ha fråga som "skriv siffran 8 med bokstäver" då dom utlänska inte har åäö.

sen vad et det med att connecta databasen då ? :shock:
Det är tanken, att du själv sätter en fråga via Adminverktyget. Helst byter du den också då och då...

Databasen ansluter du på samma sätt som du gjorde när du startade ditt forum med t.ex. phpMyAdmin.

Ang. att uppgradera... det går utmärkt utan att förlora data. Och gör man det, så kan man prova igen... för man skriver inte över det gamla, utan skapar en phpBB3-kopia av sitt phpBB2-forum. Eftersom phpBB3 skiljer sig så mycket så är det bättre att översätta phpBB2-databasen till phpBB3 och dess uppladdade filer (t.ex. användarnas avatars) kopierar över till phpBB3. Går något fel, radera phpBB3 och gör om...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
bruse
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 2006-03-30 07:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: spamm problem

Inlägg av bruse »

Uppgraderingsverktyget var riktigt smutt. Bättre än vad jag trodde. Den kopierade med avatarerna också. Smutt sa Bull.
tompa69
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-01-14 18:13
Svar: 0

Re: spamm problem

Inlägg av tompa69 »

marcus skrev: Databasen ansluter du på samma sätt som du gjorde när du startade ditt forum med t.ex. phpMyAdmin.
/marcus
det va tyvärr inte jag som startade/gjorde forumet från början,det enda ja kan är att logga in i kontroll panelen och radera spammars som jag nu tröttnat på att göra dagligen..

tackar.
Tom
tompa69
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2008-01-14 18:13
Svar: 0

Re: spamm problem

Inlägg av tompa69 »

hjärtligt tack igen alla.
försökte ladda ner phpMyAdmin men finns ju en hel drös av det programmet. vilken är det jag ska ha?
/Tompa
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: spamm problem

Inlägg av Marcus »

Gå till: http://www.phpmyadmin.net/home_page/downloads.php

Det finns 3 huvudtyper:

1. All-language
2. All-language (UTF-8 only)
3. English

För svenska menyer m.m. välj 1 eller 2. För anting av andra kodningar än UTF-8, väl nummer 1.

För var och en finns det 4 olika pakningar... den mest troliga att du kan hantera är ZIP.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster