Importera textfil till tabell?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

PrimaLittke
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2004-05-11 15:03
Svar: 0

Importera textfil till tabell?

Inlägg av PrimaLittke »

Jag vill importera en textfil till tabellen "phpbb_users".
Det är alltså flera hundra användarnamn, lösenord & epostadresser som ska in under fälten: username, user_password & user_email.

Databasen som phpBB ligger på är MySql.

Hur går man tillväga?
Hur ska textfilen se ut?
Vad bör man tänka på?
Uppdateras user_id automatiskt?
Användarens profilbild
ArreliuS
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2003-11-02 18:29
Svar: 0
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av ArreliuS »

Är det uppgifter som funnits i en phpBB-database sen tidigare? Isf så kan du alltid exportera tabellen och spara den i en textfil. Koden för att lägga in uppgifterna in i tabellen kommer se ut så här:

Kod: Markera allt

INSERT INTO phpbb_users VALUES ('kalle','lösen','kalle@kalle.com');
Om du nu inte har det så blir det en del att skriva skulle jag tro.

EDIT: Om users_id är på auto_increment så tror jag att den uppdateras automatiskt. Är inte säker. Tänk alltid på att ha en backup på databasen så att du kan återställa den om något fel inträffar.
Error-404.se - ClanAdmin Tools - arrelius.se
"Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap" - Benjamin Disraeli
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Räkna inte med att det går att lägga till användare från ett forum i ett annat. Uppgifter om användarna finns i flera tabeller så det är ganska komplicerat att lyckas med det. Därimot går det att importera en backup, men då får man med mer än bara användarna.
PrimaLittke
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2004-05-11 15:03
Svar: 0

Inlägg av PrimaLittke »

Jag ska inte importera från något annat forum.
Dom enda uppgifterna som finns är användarnamn, lösenord & epost som nu ligger i en textfil.

Så det jag är ute efter är att lägga in dom tre uppgifterna under respektive fält i databasen.

Det finns tillgång till phpMyAdmin på webbhotellet ifall det går att göra därifrån.
Användarens profilbild
ArreliuS
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 2003-11-02 18:29
Svar: 0
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av ArreliuS »

PrimaLittke skrev:Jag ska inte importera från något annat forum.
Dom enda uppgifterna som finns är användarnamn, lösenord & epost som nu ligger i en textfil.

Så det jag är ute efter är att lägga in dom tre uppgifterna under respektive fält i databasen.

Det finns tillgång till phpMyAdmin på webbhotellet ifall det går att göra därifrån.
Om det nu är så som elis säger så blir det nog komplicerat att genomföra det. Visste inte hur databaserna i phpBB fungerade så därför skrev jag som jag skrev.
Error-404.se - ClanAdmin Tools - arrelius.se
"Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap" - Benjamin Disraeli
PrimaLittke
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2004-05-11 15:03
Svar: 0

Inlägg av PrimaLittke »

Så här ser en funktion ut som heter "Importera data från textfil till tabellen" i phpMyAdmin.

Kan man inte använda den på något sätt?

Bild
PrimaLittke
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2004-05-11 15:03
Svar: 0

Inlägg av PrimaLittke »

Är det ingen som kan hjälpa mig lite på traven? :(
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Du måste skriva ett eget importscript som läser in din CSV-fil (comma-separated values) och sedan lägger in data i users-tabellen i rätt kolumner. Det går helt enkelt inte att importera den rakt av utan att matcha data mot en viss kolumn och jag tror inte phpMyAdmin klarar det.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
PrimaLittke
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2004-05-11 15:03
Svar: 0

Inlägg av PrimaLittke »

Kail skrev:Du måste skriva ett eget importscript som läser in din CSV-fil (comma-separated values) och sedan lägger in data i users-tabellen i rätt kolumner. Det går helt enkelt inte att importera den rakt av utan att matcha data mot en viss kolumn och jag tror inte phpMyAdmin klarar det.
Ok, det låter ganska avancerat.
Någon som har prövat den lösningen?

Eller finns det någon annan workaround?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster