Mail till användaren vid aktivering av konto.

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Mail till användaren vid aktivering av konto.

Inlägg av Skyracer »

Eftersom jag fyllt i att Admin skall få ett mail vid reggning (vilket jag får) så får inte användaren något mail att jag aktiverat kontot (vilket står i texten till reggad/ändrad användaren typ "du får ett mail när kontot är aktiverat").

Går det att ställa in så:

1. Manuell registrering med bild (Ja, den är på idag "Aktivera Visuell Bekräftning"

2. Admin får ett mail för att aktiverar nyreggad/ändrade. (Ja nu står "Aktivera kontoaktivering" på Admin.)

3. Användaren får ett mail när Admin aktiverat kontot. (Detta hittar jag inte).

Så problemet är att användaren inte får reda på när kontot är aktiverat av mig, men det finns kanske inte någon sån funktion. :)

Mvh
Håkan
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Det ska fungera på detta sätt utan problem. Användaren ska normalt meddelas när dess kontos status ändras (aktiveras, inaktiveras et c).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Skyracer »

Jag testade att regga, och får då:


"Your account has been created. However, this forum requires account activation by the administrator. An e-mail has been sent to them and you will be informed when your account has been activated

Click Here to return to the Index"


På min admin-mail får jag då:

"Ett nytt konto har skapats eller inaktiverats, "hejsan", kontrollera användarens uppgifter och aktivera sedan kontot genom följande länk:"

Jag går in på Administration och godkänner användaren.

Men när jag kollar mailen så kommer inget mail om att kontot är aktiverat (på reggade användarens mailadress alltså).

Jag gjorde ett test att ändra email-adressen för användaren och får då:

"Din profil har uppdaterats, men eftersom att du ändrade viktiga detaljer har ditt konto nu inaktiverats. Ett e-postmeddelande har skickats ut till din e-postadress, följ instruktionerna där för att aktivera ditt konto igen. Eller om administrationsaktivering är aktiverad, så måste du vänta tills administratören aktiverat ditt konto igen."

Då får jag givetvis ett nytt mail till admin-mailen:

"Ett nytt konto har skapats eller inaktiverats, "hejsan", kontrollera användarens uppgifter och aktivera sedan kontot genom följande länk:"

Går in som admin och aktiverar användaren igen. Men inget mail skickas till användaren att kontot är aktiverat.

Så då är frågan, vad kan vara felet att aktiverade konton inte får något mail om att kontot är aktiverat? :roll:

Mvh
Håkan
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har ingen aning, men ville ge dig en temporär lösning; att du manuellt skickar välkomstmail åt de medlemmar som registrerar sig innan du åtgärdat problemet.

Peetra.
Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Skyracer »

Ja tack, så kan jag göra. Kan ha ett standardmail i mail-programmet. Det blir så mycket bara, 100 i veckan... :)

Mvh
Håkan
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Det verkar ju skumt att det första mailet skickas men inte det andra.
Har du installerat några moddar som kan påverka?

/J
Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Skyracer »

Javisst är det skumt. Användaren får mail när kontot reggas, han får PM, kontot av-aktiveras eller vid mass-mail från admin. Men inte när kontot aktiveras.

Den enda modden jag kör med är Garage. I övrigt (vad jag vet) har jag lämnat det original.

http://www.skyline.se

Mvh
Håkan
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Jag har forskat lite och hittat något som det kan vara. Tydligen kräver vissa hotell ett 5'e argument till mail() för att utgående mail inte ska blockeras. Detta för att hindra spam.

Prova detta, men kom ihåg att spara en backup på originalfilen.
Öppna includes/emailer.php
Leta upp

Kod: Markera allt

$result = @mail($to, $this->subject, preg_replace("#(?<!\r)\n#s", "\n", $this->msg), $this->extra_headers);
Sist i raden, förelägger du till

Kod: Markera allt

, '-fmail@skyline.se'
Byt ut "mail@skyline.se" mot en fungerande mailadress inom din domän.

Du hittar den raden på två ställen i emailer.php, gör samma ändring i båda raderna.

/J
tmla
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2004-11-01 23:39
Svar: 0

Inlägg av tmla »

Jag har haft liknande problem
Från mitt mail konto hos spray.se fungerar det inte att klicka på aktiveringsmailen.däremot går det bra från ett gmail.com konto
Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Skyracer »

Jag testade både (på båda ställena):

Kod: Markera allt

$result = @mail($to, $this->subject, preg_replace("#(?<!\r)\n#s", "\n", $this->msg), $this->extra_headers, '-info@skyline.se');
Och med "f" som du skrev (-fmail@skyline.se):

Kod: Markera allt

$result = @mail($to, $this->subject, preg_replace("#(?<!\r)\n#s", "\n", $this->msg), $this->extra_headers, '-finfo@skyline.se');
Men inget mail till användare vid aktivering.

Mvh
Håkan
Skyracer
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 2006-02-25 21:53
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Skyracer »

Jag fick en idé, och givetvis var det så.

När en användare reggar sig så får jag ett mail ju (som vanligt):
Ett nytt konto har skapats eller inaktiverats, "hejsan", kontrollera användarens uppgifter och aktivera sedan kontot genom följande länk:

http://www.skyline.se/forum//profile.ph ... c962b8c0dd
Nu tänkte jag efter lite och tänkte att varför gå in i admin och kolla och SEN tillbaka till mailet igen och aktivera, verkar ju puckat eftersom jag kan ju aktivera användaren direkt när jag är i admin.

MEN givetvis är det så att om man aktiverar med länken så skickas aktiveringsmail ut, INTE när man aktiverar genom admin.

Så nu är det löst, skit bakom spakarna men tack ändå för hjälpen (även om jag skulle vilja att det skickades ut ett mail när man aktiverar genom admin-gränssnittet). :)

Mvh
Håkan
ebroos
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-01-02 20:20
Svar: 0
Ort: Eskilstuna

Inlägg av ebroos »

Hej,

Jag har problem när nya medlemmar ska reggas.
Jag är huvudadmin på forumet och jag har valt att medlemmarna själva ska aktivera sitt konto.

Jag har såklart själv provat att regga en användare men en annan mailadress än den jag har på min admin (hotmail-adress). Det kommer inget aktiveringsmail till den hotamiladresse och ja jag har kollat i skräppostmappen och papperskorgen och finns inget där heller.

Vad som mer kan läggas till är att jag har forumet på min egna server om det nu kan hindra det på nåt sätt.

Skulle verkligen uppskatta om nån hjälpte mig
ebroos
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-01-02 20:20
Svar: 0
Ort: Eskilstuna

Inlägg av ebroos »

Jag löste probelmet själv, hade precis uppdaterat mjukvaran i min server och hade inte startat mailservern på den. Funkar nu klockrent efter att ha satt igång den.
Overdrift
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-09-08 12:53
Svar: 0

Inlägg av Overdrift »

Lånar tråden:

När jag valde i konfiguration- Användare i "Aktivera kontoaktivering"
Så gjorde jag ett test konto och kolla så att det funkade och jag fick en bekräftelse e-post meddelande.

Sedan klickade jag på meddelandet och då kom jag till http://www.dinhemsida.se/forum/login.php

och det kom upp fel meddelande precis som om det inte fanns något innehåll på servern.

Nån som kan hjälpa till?
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster