Forumbackup omfattar inlägg?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Backup

Inlägg av magnusgus »

Hej, trevligt med ett svenskt supportforum, nu känns det lite mindre beigt att fråga av ngn anledning..
Är admin för forumet på http://www.aktivdemokrati.se
Jag vill för alla eventualiteters skull.. bara kolla upp om jag fattat detta med backup av ett PHPbb-forum rätt.
Om man väljer som admin i ett PHPbb-forum att göra en fullständig backup via "backup av databas", så blir det ingen fullständig backup...
Endast struktur och annat viktigt kommer med i filen man laddar hem, inte själva inläggen i forumet? :shock:
Om det är så tycker jag det är lite skrämmande och undrar hur många som bara tror att de har lyckats göra backupper på sina forum..
Borde inte det framgå lite tydligare..
Men det kanske är allmänt känt att man alltså i stället måste göra en backup direkt från MySQL-basen via MyPHP-admin?
Jag har testat lite i My PHP-admin nu och är det isåfall som en "exportera" av alla tabeller, kompabilitet MySQL40(?)....
Vilka övriga rutor skall vara ikryssade?
Något annat man bör tänka på...
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2097
Blev medlem: 2007-04-18 09:38
Svar: 0
Ort: Kokkola, Finland.

Inlägg av tumba25 »

Jo, backup via ACP ger en fullständig backup. Men ibland blir den för stor.

Då brukar man med ex phpMyAdmin dela på backuppen. En del som innehåller strukturen, en som innehåller allt utom phpbb_posts_text och en del som innehåller phpbb_posts_text.

Att man tar phpbb_posts_text separat beror på att den ofta är större än dom andra tillsammans.

/J
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Som vanligt så är det inte tillåtet att haka på trådar utan man bör skapa nya. Tråden delad.

(Läser INGEN reglerna???)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Inlägg av magnusgus »

OK, ursäkta, tykte det hade med backup att göra men det är klart..bättre med ny tråd kanske.
Men, precis som i den andra tråden så ser jag ju att backupflerna blir mindre än vad databasen sägs vara (8.4Mb).
Och inte verkar det bli någon större skillnad om jag tar backup eller fullständig backup.
Är filen på ngt sätt komprimerad ifh t hur forumet räknar ut storleken? (Verkar heller itne skilja speciellt mkt i strolek om jag väljer gzip eller inte?)
Och slutligen:
Finns det ngt bra sätt att kolla att man fått med inläggen (utom att restora i ett nytt forum då förstås)?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jag råkar bara bli lite sur för folk verkar aldrig veta vad som gäller. Det är inget personligt. :)

Enda sättet att kontrollera att allt är med är genom att titta i filen med ett program som ConTEXT som enkel kan öppna även stora filer och jämföra primärnycklar (pid, tid osv) för att se att alla rader är med.

Är backupfilen du laddade ner packad (ändelse som .zip eller .tar.gz)?

Normalt ska backupfilen när den är opackad vara större än databasen på serverns disk (den siffra du får av phpBB).
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Inlägg av magnusgus »

Alltså, databasens storlek är 8,91 Mb enligt admin index.
Och när jag tar en fullständig backup som inte är zippad eller tar-ad, blir filen som kommer hem: phpbb_db_backup.sql, på endast 181 kB.
När jag öppnar filen med ConTEXT ser jag bara en massa fonter, forumrubriker etc, inga skrivna inlägg alls.
Verkar lurigt detta?
magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Hjälp!

Inlägg av magnusgus »

Detta verkar ju vara en rätt allvarlig bugg?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Det är inte en bugg i phpBB utan snarare hos ditt webbhotell. Du bör använda phpMyAdmin för backup, eller ännu hellre mysqldump i shellet.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Inlägg av magnusgus »

Long time...
Nu har jag lyckats göra en riktig backup, webhotellet rådde mig att använda MySQLadminstrator och då fick jag hem en fil på ca 8 mb vilket verkar rimligt.
Tänkte prova att restora in den i ett lokalt forum för att vara säker på att allt är OK nu. Återkommer om jag inte lyckas, tack så länge!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Hos vissa webbhotell händer det ofta att man får avbrott mitt i trafiken mellan MySQL-server och webbserver... och då blir den SQL-fil man får ut betydligt mindre än förväntat.

Betänk dock att databasen innehåller massor med indexeringar och sådant som inte ingår i det som laddas ner vid export (det härleds när man importerar igen). Så att SQL-filen brukar bli mindre... men nej, inte en 200kB från en 8.5MB databas. :)

/marcus

PS!
Jag tror säkert det där du fått ut nu innehåller allt du vill ha.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
magnusgus
Medlem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-07-02 15:43
Svar: 0

Inlägg av magnusgus »

Jo, då!
Nu har jag lyckats restora i ett lokalt forum, hela databasen!
Perfekt! Dags att börja modda..
Tack!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster