Flyttat forum

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.1.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Låst
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Flyttat forum

Inlägg av Gamen »

Dummade mig och raderade phpBB biblioteket på servern. Undrar om någon kan tipsa om hur jag löser mitt följdproblem:

Eftersom jag har en "backup" liggande på en annan domänadress (forumet finns alltså tillgängligt på en annan adress) och med aktuella uppgifter
så ominstallerade jag forumet på den "skarpa" adressen med samma programvara som jag hade hämtat hem tidigare.

När jag gör restore på backupfil från "backupforumet" så får jag meddelande att återställningen har fungerat, men forumet reagerar ändå inte på denna restore.

Detta brukar alltid fungera utmärkt. Har någon någon infallsvinkel på var det blir fel?

Hälsningar
Bengt
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Flyttat forum

Inlägg av Holger »

Vänta lite.
Du har forumet tillgängligt via två adresser?
Eller är det helt separata forum med olika databaser men med samma filer (dubletter)?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Flyttat forum

Inlägg av Gamen »

Det är två separata forum med olika databaser.

Forum A:
Är det forum som användarna använder. Version 3.1.3.

Forum B:
Är ett hemligt forum som ligger på en annan domän. Version 3.1.3. På Forum B brukar jag göra restore på den backupfll som jag tar på Forum A. Fungerar alltid problemfritt.

När jag dummade mig så flyttade jag min hemsidas sökväg till det nya forumet på den andra domänen och användarna märker inte skillnad.

Nu har jag nyinstallerat Forum A på den riktiga domänen och vill där göra restore med backupfilen från Forum B. Jag får inget felmeddelande utan tvärtom ett besked att det har fungerat succesful. Tyvärr händer inget i forumet.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Flyttat forum

Inlägg av Holger »

Har du anpassat sökvägen?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Flyttat forum

Inlägg av Gamen »

Om du med frågan avser att jag öppnar rätt forum så svarar jag = Ja.

Efter restore av backup filen (besked ges att den har genomförts) så verkar det inte som att databasens storlek ökas.

Tillägg:
Har nu testat:
att en restore som görs i och av det nyupplagda forumet fungerar.
att en restore som görs i det nyupplagda forumet av en backupfil från det parallella forumet inte fungerar (tros besked om att den har genomförts successfully). Samma version av phpBB och utan modifieringar i båda forumen.
Användarens profilbild
Gamen
Medlem
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 2010-12-31 17:25
Svar: 1

Re: Flyttat forum

Inlägg av Gamen »

Jag löste mitt problem, ber om ursäkt för att jag inte har lämnat återkoppling tidigare.

När jag nyinstallerade mitt raderade forum råkade jag oavsiktligt och vid ett par försök lägga in ett tecken för mycket i "Prefix for tables in database".

Efter att jag kom på denna malör så blev det busenkelt att få igång forumet på den gamla forumadressen med hjälp av en backupfil från "det parallella och hemliga forumet".

Tack phpbb forum för stöd!
Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster