Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.1.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

STEG FÖR STEG

* Jag uppdaterade mitt forum på wpforum.se från 3.0.12 till 3.1.3 (uppdaterade till 3.0.13-PL1 där emellan)

* Jag har inga MODs installerade (avinstallerade alla MODs när jag uppdaterade till senaste phpBB)

* Jag använder prosilver (avinstallerade mitt andra tema när jag uppdaterade till senaste phpBB)

* Nu vill jag flytta mitt forum (medlemmar, inlägg, forumkategorier) till en ny phpBB installation på min andra domän

* Jag har gjort en till ny installation av phpBB 3.1.3 på min andra domän

* Hur flyttar jag mitt forum (medlemmar, inlägg, forumkategorier) från installationen på wpforum.se till min andra domän?

* Ha i åtanke att wpforum.se använder ett unikt tabellprefix phpbbwp_ och inte standard tabellprefixet phpbb_ (jag skulle gärna använda phpbb_ men jag vet inte hur jag ändrar tabellprefixet, jag kunde inte heller välja phpbbwp_ i min nya installation)

* Installationerna har två olika databaser med två olika databasanvändare

wpforum.se = Här finns mitt forum nu (medlemmar, inlägg, forumkategorier)
Min andra domän = Här vill jag ha mitt forum (medlemmar, inlägg, forumkategorier)

wpforum.se = databas wpforum, databasanvändare U1, tabellprefix phpbbwp_
Min andra domän = databas forum, databasanvändare U2, tabellprefix phpbb_

Databaserna och databasanvändarna heter inte så men för förtydliga att de är olika. Tabellprefixen är dock verkliga.

Hoppas det hjälper!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Jaha, ser nu att jag har förstört wpforum.se (som ni kan se om ni går in på sidan) trots att jag återställde med en äldre backup när jag insåg att forumet blev påverkat av ett annat forum. Då är det bara att "kasta" forumet och börja om på nytt. Tråkigt att behöva förlora användare och inlägg även om jag inte hade många.

Jag har ändå sparat både backup via MySQLDumper och en kopia av hela forumroot (innan detta hände). Men det lär väl knappast hjälpa nu. :|

Edit: Jag har en kopia av wpforum.se lokalt uppsatt på datorn som fungerar bra men begriper inte hur jag gör den "live". Den använder exakt samma config.php som wpforum.se dvs samma tabellprefix men även samma databasuppgifter (vilket är konstigt för phpMyAdmin i MAMP har inte denna databasanvändare, däremot skapade jag databas med samma namn).
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Ok, nu har jag "lyckats" för över 1 tim sedan. Skriver lyckats inom "" för det blev inte som jag hade tänkt mig från början. Det får dock vara såhär just nu.

Som jag skrev ovan, vilket ni inte kan se nu, så blev wpforum.se helt korrupt men jag hade tur nog kopierat hela forumroot som jag experimenterade med lokalt på datorn. Tillslut kom jag på hur jag kunde göra. Jag tog bort allt från forumrooten i wpfroum.se, sen laddade jag upp min kopia av forumrooten till nya forumrooten (som fungerade lokalt och hade laddats hem före korruptionen). Det sista jag fick göra var att ändra cookie- och serverinställningarna.

Känns fortfarande helsjukt att jag inte kunde återställa en backup i en ny phpBB installation samt byta databas och databasanvändare (eller använda samma tabellprefix i en ny installation). Fick kontakt med en snubbe på phpbb.com som kanske kan hjälpa mig med detta (i varje fall databaserna). Nu har jag hur som helst forumet på en annan domän med samma databas, databasanvändare och tabellprefix. Hur jag ska ta backups i framtiden återstår att se eftersom återställa backup-filer via MySQLDumper inte fungerade. Det blir jobbigt om jag regelbundet ska behöva kopiera hela forumroot.

Ska försöka sova snart. Godnatt!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Holger »

Jag hade väldigt svårt att följa detta. Sorry! Det blev mycket villervalla.
Rebecka skrev:Hur jag ska ta backups i framtiden återstår att se eftersom återställa backup-filer via MySQLDumper inte fungerade. Det blir jobbigt om jag regelbundet ska behöva kopiera hela forumroot.
mysqldumpern och forumroot har inget med varandra att göra.
Dumpern tar backup på DATABASEN.
Forumroot är FILERNA (php, html osv).
Så tar du backup på forumroot så har du fortfarande inte backup på databasen, vilket är viktigare.
Rebecka skrev:Tillslut kom jag på hur jag kunde göra. Jag tog bort allt från forumrooten i wpfroum.se, sen laddade jag upp min kopia av forumrooten till nya forumrooten (som fungerade lokalt och hade laddats hem före korruptionen). Det sista jag fick göra var att ändra cookie- och serverinställningarna.
Tillvägagångssättet som du beskriver i ditt sista inlägg tyder på att det inte var dumpern som orsakade felet utan tydligen var forumfilerna korrupta eller ej fullständigt uppladdade.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Holger skrev:Jag hade väldigt svårt att följa detta. Sorry! Det blev mycket villervalla.
Förstod det. Därför jag satt mig ner och skrev mina steg för steg vilket verkade underlätta för folk på phpbb.com i varje fall. :)
Holger skrev:mysqldumpern och forumroot har inget med varandra att göra.
Dumpern tar backup på DATABASEN.
Forumroot är FILERNA (php, html osv).
Så tar du backup på forumroot så har du fortfarande inte backup på databasen, vilket är viktigare.
Jo, jag förstod att MySQLDumper och forumroot inte är samma sak.
Med databasen ska jag ju kunna återställa en ny installation med min gamla databas.
Forumroot är bara, forumroot... Hela installationen.
Holger skrev:Tillvägagångssättet som du beskriver i ditt sista inlägg tyder på att det inte var dumpern som orsakade felet utan tydligen var forumfilerna korrupta eller ej fullständigt uppladdade.
Fast jag försökte innan forumet blev korrupt. Dock var strulet från början tabellprefixet och jag undrar fortfarande hur jag löser det i framtiden?

Jag ska installera MySQLDumper nu igen och ta en ny backup av databasen.

Dock vet jag inte hur jag testa att min backup faktiskt fungerar när jag har mitt nuvarande tabellprefix.

Jag kunde inte välja phpbbwp_ när jag gjorde en ny installation av phpBB 3.1.3 eftersom den påstår att tabellprefixet är för långt.

Så jag väljer standardprefixet phpbb_ och ändrar sedan till phpbbwp_ i config.php (efter jag har återställt databasen med detta prefix) men därefter strular det...

Bara fått höra att jag skulle tömma HELA /cache mappen i forumroot förutom .htaccess och index.htm

De begriper inte på phpbb.com hur jag kan ha ett forum med phpbbwp_ när jag vid en ny installation blev tillsagd att det är för långt.
Ja, inte sjutton vet jag hur jag kan ha kvar phpbbwp_ men jag gjorde bara en vanlig uppdatering av phpBB, först till 3.0.13-PL1 och sen till 3.1.3 (och detta gick i jämförelse med allt annat smärtfritt för mig).

Men jag ska försöka igen, lokalt på datorn, om jag kan få några förslag på hur jag skall gå tillväga?
Jag kan väl testa båda ovanstående tillvägagångssätten igen, lugnt och sansat.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Holger »

Det där med prefixet är ju lite mystiskt för det handlar ju bara om två bokstäver.

Om du nu absolut VILL ändra detta så kan du ta en backup, öppna backupen i t.ex. textpad, hitta och ersätt phpbbwp_ med phpbb_, spara filen och ladda upp/återställ den.

(Du får vara noggrann med benämningarna, forumrooten är just inget annat än det du ser med FTP-programmet, alltså alla filerna, inte DBn!)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Holger skrev:Det där med prefixet är ju lite mystiskt för det handlar ju bara om två bokstäver.

Om du nu absolut VILL ändra detta så kan du ta en backup, öppna backupen i t.ex. textpad, hitta och ersätt phpbbwp_ med phpbb_, spara filen och ladda upp/återställ den.

(Du får vara noggrann med benämningarna, forumrooten är just inget annat än det du ser med FTP-programmet, alltså alla filerna, inte DBn!)
Ja, jag håller med om att det är mystiskt.

Så jag ska ta en backup av databasen (via MySQLDumper), packa upp mappen och ersätta phpbbwp_ med phpbb_ och sen ladda upp och återställa? Jag gör det givetvis inte med mitt riktiga forum utan att ha provat lokalt först.

När jag ändå är igång nu och ska ändra tabellprefix, kan jag ändra databas och databasanvändare på något sätt eller rekommendera du en ny installation istället? Alltså efter att jag har lyckats ändra tabellprefix.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Holger »

Oj, det kan jag inte svara på.
Tycker du krånglar till det extremt mycket i onödan, men jag kanske helt enkelt missuppfattar!

Men det där med den begränsade platsen för prefixet måste bero på ditt webbhotell.
Grejen är ju den att om du ändrar från phpbbwp_ till phpbb_ och ett tillägg skapar en tabell med tre mer bokstäver så kommer ju inte det heller att fungera. Så lös det primärt!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Holger skrev:Oj, det kan jag inte svara på.
Tycker du krånglar till det extremt mycket i onödan, men jag kanske helt enkelt missuppfattar!

Men det där med den begränsade platsen för prefixet måste bero på ditt webbhotell.
Grejen är ju den att om du ändrar från phpbbwp_ till phpbb_ och ett tillägg skapar en tabell med tre mer bokstäver så kommer ju inte det heller att fungera. Så lös det primärt!
Det är inte jag som krånglar till det. Det gör tabellprefixet. :P

Angående att det begränsade tabellprefixet skulle bero på mitt webbhotell.
Jag har inte lyckats åstadkomma med lokalt på datorn heller.
Jag ska testa en gång till lokalt på datorn sen kan jag ju alltid fråga mitt webbhotell om de vet.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Testade lokalt igen och det gick inte. Se skärmdump.

Bild

Ska prova på webbhotellet under en subdomän också.

Jag undrar dock om någon utav er kan installera phpBB 3.1.3 och välja ett annat tabellprefix t.ex. phpbbwp_?
I dagsläget vet jag ju inte om det bara är jag som har det här problemet...
Senast redigerad av Rebecka den 2015-02-17 01:59, redigerad totalt 1 gånger.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Nope. Fick exakt samma fel på mitt webbhotell också.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

Nu har jag ändrat prefix från phpbbwp_ i backupfilen till phpbb_ och laddat upp till en ny installation med samma prefix.

Hände ingenting...

Mailat mitt webbhotell också, men som jag skrev får jag samma resultat lokalt på datorn som på webbhotellet.

Det här var inte alls roligt måste jag säga. :(
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Rebecka »

En tanke som slog mig (bortsett från att jag inte kan välja phpbbwp_ vid installation) är om det är något fel på min backup?
Vet inte hur jag bifogar en backup-fil här, kan ge min backup både med phpbb_ och phpbbwp_
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Holger »

Du har PM
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Misslyckas installera phpBB 3.1.3

Inlägg av Holger »

Det verkar verkligen vara ett problem med index som är begränst till 30 tecken, alltså inte tabellnamn osv ...

https://www.phpbb.com/community/viewtop ... e+too+long
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... #p13943911

Och din tråd: https://www.phpbb.com/community/viewtop ... e+too+long
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster