ucp.php > FOES_EXPLAIN

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

Detta är den engelska texten:
Foes are users which will be ignored by default. Posts by these users will not be fully visible. Personal messages from foes are still permitted. Please note that you cannot ignore moderators or administrators.
Detta är nuvarande översättning:
Ovänner är användare som kommer att ignoreras automatiskt. Inlägg av dessa användare kommer inte att visas helt. Personliga meddelanden från ovänner tillåts fortfarande. Observera att du inte kan ignorera moderatorer eller administratörer.
Biten som är fetstil känns lite (aningen) felformulerad, borde kanske bytas mot (ändring markerad):
Ovänner är användare som kommer att ignoreras automatiskt. Inlägg av dessa användare kommer inte att visas i sin helhet. Personliga meddelanden från ovänner tillåts fortfarande. Observera att du inte kan ignorera moderatorer eller administratörer.
/marcus

PS!
Jag har fått in en relevant fundering på ordvalet "ovän" som används genomgående på alla ställen foe ingår. Ett mildare uttryckssätt har framförts som önskvärt.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Peetra »

Jag tycker inte helt till 100% om ordvalet ovän, jag heller. Har vi något bättre förslag? Funktionen döljer alltså ovänners inlägg från trådarna, om man valt den inställningen. För tillfället så hittar jag inget bättre ord än ovän.
Marcus skrev:Biten som är fetstil känns lite (aningen) felformulerad, borde kanske bytas mot (ändring markerad):

Kod: Markera allt

Ovänner är användare som kommer att ignoreras automatiskt. Inlägg av dessa användare kommer inte att visas i sin helhet.
Mjoee, vi kan och bör göra de raderna smidigare, men inte just så som du påstår, utan ännu mer bättre, tycker jag. Formulera gärna, nu(!), gott folk! :mrgreen:
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

Fast nu utelämnas fakta om funktionaliteten... Informationen om att "ovänner" fortfarande kan skicka PM och att man inte kan markera en moderator/admin som "ovän" (i vart fall inte med önskad effekt) kan inte uteslutas.

Tycker du inte?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Holger »

Foe översätts till "fiende" eller "motståndare" på tyska, så "ovän" är ganska snällt :mrgreen:
Skämt åsido, tycker inte heller om "ovän".

Kan man kanske "komponera" något med "ignorera"?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

Tack Holger, vi inför:

"Lägg till fiende"

Och som förklaring:

"Din fiende får stötar i ögonen när han/hon läser dina inlägg"

:twisted: :wink:

Nä, men en omformulering som "passar sig bättre" låter som en idé.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Holger »

:lol:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Peetra »

Ska vi göra om det till "ignorerad användare" i vår översättning? Men ack jag tycker om att mina fiender sku få stickor i ögonen av att läsa mina inlägg. Välkommen att ta upp det till diskussion i passande utvecklingskategori, det skju vara bra å få med i phpBB4 :mrgreen: . Ups, jag måste rusa iväg till skolan, men listar iallafall platserna där vi anv'nder ordet ovän.

309/phpBB3/language$ hitta 'ovän'
./sv/memberlist.php: 'ADD_FOE' => 'Markera som ovän',
./sv/memberlist.php: 'REMOVE_FOE' => 'Ta bort från ovänner',
./sv/acp/styles.php: 'IMG_ICON_FOE' => 'Markera som ovän',
./sv/ucp.php: 'ADD_FOES' => 'Lägg till nya ovänner',
./sv/ucp.php: 'FOE_MESSAGE' => 'Meddelande från ovän',
./sv/ucp.php: 'FOES_EXPLAIN' => 'Ovänner är användare som kommer att ignoreras automatiskt. Inlägg av dessa användare kommer inte att visas helt. Personliga meddelanden från ovänner tillåts fortfarande. Observera att du inte kan ignorera moderatorer eller administratörer.',
./sv/ucp.php: 'FOES_UPDATED' => 'Din lista över ovänner uppdaterades.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FRIENDS_FOES' => 'Du kan inte lägga till dina ovänner på din lista över vänner.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FOES_MOD_ADMIN' => 'Du kan inte lägga till administratörer och moderatorer till din lista över ovänner.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FOES_ANONYMOUS' => 'Du kan inte lägga till den anonyma användaren till din lista över ovänner.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FOES_BOTS' => 'Du kan inte lägga till sökrobotar till din lista över ovänner.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FOES_FRIENDS' => 'Du kan inte lägga till vänner till din lista över ovänner.',
./sv/ucp.php: 'NOT_ADDED_FOES_SELF' => 'Du kan inte lägga till dig själv till din lista över ovänner.',
./sv/ucp.php: 'NO_FOES' => 'Inga ovänner definierade',
./sv/ucp.php: 'UCP_ZEBRA' => 'Vänner & ovänner',
./sv/ucp.php: 'UCP_ZEBRA_FOES' => 'Hantera ovänner',
./sv/ucp.php: 'YOUR_FOES' => 'Dina ovänner',
./sv/ucp.php: 'IS_FOE' => 'är ovän',
./sv/help_faq.php: 1 => 'Vänner och ovänner'
./sv/help_faq.php: 0 => 'Vad är vän- och ovännerlistan för något?',
./sv/help_faq.php: 1 => 'Du kan använda dessa listor för att organisera medlemmar på forumet. Medlemmar som läggs till i din vänskapslista kommer att visas i din kontrollpanel vilket låter dig snabbt och enkelt visa deras onlinestatus och skicka personliga meddelanden till dem. Om det stöds i mallen så kan inlägg från dessa användare också framhävas. Om du lägger till en användare till din lista över ovänner, så kommer alla inlägg de gör att döljas automatiskt.'
./sv/help_faq.php: 0 => 'Hur lägger jag till / tar jag bort användare från min vän- eller ovännerslista?',
./sv/help_faq.php: 1 => 'Du kan lägga till användare till din lista på två sätt. På varje användares profilsida finns det en länk för att antingen lägga till dem till din vän- eller ovännerslista. Alternativt så kan du lägga till användare direkt genom att ange deras användarnamn i din kontrollpanel. Du kan också ta bort användare från din lista på samma sida.'
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Holger »

Jag tycker det är en bra idé
Vänner och ignorerade användare (eller medlemmar)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

+1 på medlemmar
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Peetra »

Mmm, det känns faktiskt väldigt bra. Nu uppstår dock ett dilemma. Om vi byter ut uttrycket ovän, så lämnar vi orginalspråkets ord bakom oss. Jag är instruerad att alltid, så gott man kan följa orginalspråket i vår översättning. Om vi gemensamt vill ta beslutet att byta, så är det dock inget, som specifikt hindrar oss att än en gång göra svenska phpBB lite bättre än engelska phpBB. :ugeek:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Holger »

Inget talar emot att använda samma ord för två engelska begrepp om det är bättre. Ibland måste man helt enkelt gå den vägen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Peetra »

Jag har nu bytt ut ovän mot ignorerad användare. Sitter fortfarande å hummar iofs, men jag är sån hummare att det kanske aldrig blir något gjort, om jag låter mig humma fritt. :mrgreen:
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

Humrar ska hållas kort... så de inte knipsar av tårna på en. :mrgreen:
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Om vi byter ut uttrycket ovän, så lämnar vi orginalspråkets ord bakom oss. Jag är instruerad att alltid, så gott man kan följa orginalspråket i vår översättning.
För att göra en riktigt bra översättning ska man inte översätta ord eller meningar, man ska översätta betydelser och budskap.

Alla orden har sina betydelser och nyanser som inte alltid går att hitta i ett motsvarande ord på ett annat språk. Att byta enstaka ord mot fraser eller att helt kasta om meningsbyggnaden är inget konstigt när man översätter texter. Om man översätter för ordagrant så går textens sanna betydelse förlorad.

Jag vet inte vem som du har fått dina instruktioner ifrån men de verkar inte förstå ens det mest grundläggande om översättning. På vissa ställen är den engelska originaltexten otydlig, inkonsekvent och motstridig. Det är betydligt viktigare att den svenska versionen följer det svenska språket än att den följer det engelska originalet.

Det är ju det som de svenska användarna vill ha.

Peter.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: ucp.php > FOES_EXPLAIN

Inlägg av Marcus »

Hej,

Ang. detta:
Michanek skrev:Jag vet inte vem som du har fått dina instruktioner ifrån men de verkar inte förstå ens det mest grundläggande om översättning.
Jag är inte egentligen delaktig i direktivet att som Peetra säger:
Peetra skrev: Jag är instruerad att alltid, så gott man kan följa orginalspråket i vår översättning.
Men jag vill säga säg här, det är en hel del som kommer högre upp ifrån när det gäller phpBB. Dvs. phpBB Group kan mycket väl instruerat att "vill vi vara officiell översättning, då ska ni göra som vi säger". (så har jag ibland upplevt det när jag lyft vissa saker till dem)

Men när det gäller:
Michanek skrev:Det är betydligt viktigare att den svenska versionen följer det svenska språket än att den följer det engelska originalet.
Kan inte annat än hålla med.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster