Textförbättring vid gäst-postning

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
newbie_niles
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-06-30 16:15
Svar: 0

Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av newbie_niles »

När man använder sig av Q&A-captcha (för att blockera spambots i forum där gästinlägg är tillåtna) så hamnar denna text under frågan:
Den här frågan är till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Ordet "registreringar" är inte alls lämpligt i sammanhanget och kan ge mindre webbvana besökare intrycket att det är någon slags registrering inblandad.

Eftersom denna text även används vid registrering så behövs en formulering som passar både registrering och gästinlägg.

Mitt förslag vore att formuleringen ändras till detta:
Den här frågan är till för att bekräfta att du är en människa.
(eller något dylikt, t.ex. "att du inte är ett program")


Ett annat problem på samma sida är att den översta rutan (vid gäst-inläggsskrivning) kallas för "Användarnamn" vilket kan ge mindre webbvana besökare intrycket att de behöver logga in för att skriva ett inlägg, alternativt att man försöker lura på dem en registrering. Ordet borde ändras till någonting annat, föreslagsvis "Gästnamn", "Signera inlägg med" eller bara "Namn" (särskilt ifall ordet används annorstädes).
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Peetra »

newbie_niles skrev: Mitt förslag vore att formuleringen ändras till detta:
Den här frågan är till för att bekräfta att du är en människa.
(eller något dylikt, t.ex. "att du inte är ett program")
Underbart med lite anv'ndarfeedback, det där kommer in som sådant, tycker jag. :D

Ett annat problem på samma sida är att den översta rutan (vid gäst-inläggsskrivning) kallas för "Användarnamn" vilket kan ge mindre webbvana besökare intrycket att de behöver logga in för att skriva ett inlägg, alternativt att man försöker lura på dem en registrering. Ordet borde ändras till någonting annat, föreslagsvis "Gästnamn", "Signera inlägg med" eller bara "Namn" (särskilt ifall ordet används annorstädes).
Det blev strax lite värre, för jag tror det tas från samma ställe som verkliga reggade medlemmars översättningssträng.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Marcus »

Jag tror också att den hämtas ut från common så det blir nog omöjligt, utan att modifiera koden och då får man mer jobb med ev. övriga språk...

Men lämpligt är framföra detta som en brist/bug så att en delning av denna sträng görs.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Kjell »

Om man ser att det kan vara olika budskap, dvs, man ser samma sträng på flera platser, men borde vara en annan mening så bör man rapportera det, men man bör nog inte göra det på phpbb.com forumet utan som en "bugg" och en bra beskrivning av det som man är ute efter (splitt av sträng).... det är inte alla som fattar vad man är ute efter om man skriver det som en tråd och kommer säkert bli dispyter med andra som inte pratar svenska/norska/finska etc.. :lol: (hoppas ni förstår poängen....)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Peetra »

^JO, jag och den finska översättaren har fått dra endel järntråd där minsann. ;)
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Marcus »

Vem fixar en buggrapport?
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Textförbättring vid gäst-postning

Inlägg av Kjell »

newbie_niles borde göra det första steget, sedan kan vi stötta anser jag, men å andra sidan är det någon som vet hur slipstenen ska dras så är det peetra :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster