Automatisk bildskalning vid uppladdning

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av PERT »

Har det hänt något nytt beträffande automatisk bildskalning i samband med uppladdning av bilder?
Finns det någon MOD för detta som rekommenderas främst?

Bäst lösning hade varit ett script som arbetade på klientsidan.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Sinom »

Det finns en MOD som berör detta: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... e_resizer/

- Sinom
Bild
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av PERT »

Tack Sinom för svar men denna MOD uppfyller inte det som skulle behövas men tillför en del kosmetika som jag inte anser behövs. Bilderna laddas upp i full storlek men omskalas hos klienten först vid visning och förändras ej på servern. I och med att bilden lagras i full storlek och skalas om vid visning ges användaren möjlighet att välja olika upplösningar. Detta tilltalar nog många men för ett växande forum meddelar nog hotellägaren snart att det inte är gratis längre då bilderna allt oftare uppgår till 5 MB eller mer. De stora siterna som Blocket och Tradera har givetvis infört lösningar av den typen jag efterlyser. För att vara säker på ReIMG:s funktionssätt postade jag följande fråga på demo-forumet för en tid sedan:

I have a questions about ReIMG:
The only requirement I have is to let the images be downscaled at client-side before uploading. I do not want to store full size images on my server, just max 800 px Horisontal. Does ReIMG satisfy this requirement ?

Svaret som nyligen kom lyder:
Re: ReIMG Image Resizer
Postby DavidIQ » Thu Jan 17, 2013 5:42 pm
No it does not. The image resizing is only at the page level and on the client site after it's been loaded from the server or the site it came from.

Så min fråga kvarstår och jag tror att många fler skulle vara intresserade av ett enkelt script som hanterar omskalning av bilden (kopia) innan den uppladdas. Bildvisningen för övrigt i PhpBB3 är fullt tillräcklig och de extra visningsalternativen som ReIMG kan ge är inget behov från min sida.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Holger »

Hej Per :wink:

det finns för närvarande nog ingen mod som fixar det du vill. Det är för många parametrar som är olika mellan alla servrar där ute.
Du får anlita en programmerare som skriver en kodsnutt som passar exakt till din serveromgivning.

Det är ju så att bilden skalas ju inte innan uppladdningen. Då får du ha ett programm på datorn och det har inget med phpBB att göra längre.
Det du vill är att bilden skalas och sparas i rätt storlek på servern, efter/under uppladdningen. Det är processor-/minnesintensivt.
En bildintensiv sida/forum stöter alltid på gränser inom en viss tid.
En egen server är ett bra alternativ.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Holger »

Till phpBB2 fanns modden UploadPic som anpassade storleken under uppladdningen.
Eftersom vi ska uppdatera en stor sajt som vi fortfarande kör i phpBB2 till phpBB3 har jag bett programmeraren som fixar detta att låta UploadPic "följa med" under uppdateringen, inkl alla ändringar som vi har gjort genom åren (t.ex. kan vi ladda upp upp till 10 bilder samtidigt, vattenstämpla, osv).
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
frasse2
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-04-27 06:52
Svar: 0

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av frasse2 »

Av vad jag kan förstå har jag exakt samma behov som PERT. Finns det verkligen inte någon sån MOD till PHPBB3?

Jag kör ett bildgalleri med uppemot 30.000 bilder i exakt samma server som forumet, och den klarar detta alldeles förträffligt utan att servern lastas för mycket av processorbearbeningar för att skala ner bilder.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Holger »

Ni kan ju kolla watermark-modden som "woipi" har skrivit på phpbb.com.
Eventuellt gör den något liknande.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av PERT »

Jag har fått hjälp med en MOD som nu testats sedan början på året. Endast några få problem har uppstått:
En användare med Windows 2000 hade en äldre version av FF och kunde inte uppgradera vare sig denna eller IE på grund av det ålderstigna OS:et.*
Två användare som kör Apple-datorer, den ena installerade FF på sin dator och då fungerade det.

Sammanfattningsvis så bedömer jag resultatet som gott, har för avsikt att bjuda på koden så fort jag får tid.
Lösningen innebär att ett litet script undersöker bildens dimensioner före uppladdning och om behov konverterar den till godkänd storlek. Scriptet körs i klientens webläsare och användaren märker knappast något.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Marcus »

Låter väldigt spännande.

För Drupal så har det under många år funnits något som heter ImageCache. Den laddar dock upp originalfilen (som den är) men erbjuder sedan vid hämtning
behandling av bilden... Dock bara första gången den hämtas, för som namnet antyder så lagras den ändrade bilden i en "cache" på servern och återanvänds
nästa gång bilden ska visas. Varje bild kan ha 1 eller flera visningslägen (t.ex. tumnagel, liten bild och stor bild).

Varje bild kan behandlas med en rad olika filter som erbjuds via PHP.

Kan se ett behov av att då och då se till att den största filen som lagras på servern inte är större än X*Y. Men säg att du under resans gång ändrar dig från en
design där du ha 600x800 bredd till att istället erbjuda en zoomad bild på 900x1200 bredd... I ImageCache kan du då enkelt sätta upp att en ny stil som heter
t.ex. "zoomad" visas upp när man klicka på bilden som var 600x800. Om man då redan tidigare vid uppladdning skalat om bilderna och lagrar bara den största
storleken som man tidigare använde så är man lite körd. Jo då, man kan skala upp bilder (både via PHP och/eller genom att ange bredd/höjd i HTML/CSS) men
det får oftast ett något pixligt och/eller suddigt intryck.

Dock har Drupal inbyggt i sitt bildfält (ImageField) att man kan sätta min-/max-dimensioner också. Uppfyller man inte min får man felmeddelande och och över-
skrider man max så skalas den ner till dessa värden, båda värdena kan sättas som par eller bara ett värde för bara bredd eller höjd. Men hela den operationen
sker serverside... skulle klart vara intressant att på en uppladdningsintensiv sida fördela den CPU-kraften på klienterna. :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av PERT »

Bifogad fil innehåller de modifieringar som jag låtit utföra med hjälp av Johan Broddfelt. Modifieringen har fungerat mycket bra och för ett forum som är mycket bildintensivt sparas såväl diskutrymme som bandbredd. Jag uppskattar att diskutrymmet reduceras till endast 10 % jämfört med om man skulle tillåta användarna att ladda upp de högupplösta bilder som förekommer idag.

Om jag har brutit mot några regler för att dela med mig av denna modifiering ber jag om ursäkt. Är instruktionen oklar eller på annat sätt inte följer regler är jag tacksam om jag kan få hjälp med att korrigera detta. Jag har själv bekostat programmeringen men ställer resultat fritt till förfogande.
resize_image_before_uplaod.zip
(3.25 KiB) Nerladdad 410 gånger
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av Holger »

Ser jättefint ut!
Tack för att du delar med dig!
Själv har jag deaktiverat uppladdning av bilder via attachment (jag använder en phpBB3-konverterad version av UploadPic) annars hade jag säkert testat detta.


Bara som fotnot:
Det funkar fint så länge man har Javascript aktiverat och webbläsaren kan använda Canvas element, då får formuläret en förminskad bild till uppladdning.
Om detta inte är fallet så förminskas bilden efter uppladdningen (serversidigt).
Det fungerar ej med äldre webbläsare (leder till felmeddelanden) och det är tveksamt om mobila webbläsare kan detta.
Även moddar (som Tapatalk) måste anpassas?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 2007-03-23 10:57
Svar: 0
Ort: RÅÅ

Re: Automatisk bildskalning vid uppladdning

Inlägg av PERT »

Bilduppladdning från min Android-telefon fungerade utan problem. Ursprungliga bilddata för testbild: 1,81 MB, 3264 x 2448.
Vad som sägs om äldre webb-läsare är befogat och det nämner jag i modifikationsfilen. Äldre webbläsare innebär en betydande säkerhetsrisk och de fungerar som regel ej heller i bank-applikationer. Alla senare webbläsare har standardinställningar satta så att modifikationen fungerar.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster